? Java-programmer kan lage brukergrensesnitt , slik at brukerne kan gjennomføre programmet oppgaver. Innenfor disse brukergrensesnitt , må Java-koden kunne svare på brukermedvirkning , skreddersy behandlingen til hvilken handlinger brukeren tar . Java hendelser er nøkkelen til denne teknikken , som de gir programmer med midler til å oppdage slike brukermedvirkning. Programmering med arrangementer i Java innebærer en rekke aktiviteter . Brukergrensesnitt
Når de fleste programmerere lære Java , deres første programmene operere uten brukerens input. Når først lære å lage brukergrensesnitt i Java , programmerere trenger å justere kontroll strukturer innenfor sine søknader . Når et Java-program med et brukergrensesnitt begynner henrettelse , bygger innledende behandling normalt de ulike elementene i brukergrensesnittet , for eksempel knapper og tekstfelt , deretter presenterer disse for brukeren å samhandle med . I løpet av denne innledende fasen av behandlingen , kan programmene også sette opp hendelsen lyttere , instruere Java å "lytte" for bruker hendelser som i samspill med komponenter i brukergrensesnittet .
Begivenhet Typer
Java-programmer kan lytte til mange ulike typer arrangement. Brukermedvirkning kan inkludere å bevege musen , klikke museknappene og skrive med tastaturet. Java-programmer kan lytte spesielt for disse hendelsene , samt oppdage hvilken komponent brukeren er i samspill med . Når et Java- program skaper et brukergrensesnitt ved hjelp av bibliotekene som Swing verktøykasse , kan det tildele hendelsen lyttere til hvert element i grensesnittet , slik at når Java oppdager brukerinteraksjon med disse , kaller det en metode for å skreddersy behandlingen til handling utført av brukeren .
hendelsen lyttere
Når et Java -program tildeler en hendelse lytteren til en bestemt brukergrensesnitt komponent, vil programmet flytte til et bestemt synspunkt gjennomføring når lytteren oppdager en bruker hendelsen. Programmerere må derfor gi instruksjoner for hva som skal skje når slike hendelser finner sted . Det første trinnet i denne prosessen er vanligvis avgjøre hvilke brukergrensesnitt komponent brukeren har samhandlet med . Følgende eksempelkode demonstrerer anskaffe kilden til en hendelse : en
userEvent.getSource ();
Denne koden viser en forekomst av EventObject klassen kaller " getSource " metoden. Begivenheter i Java arve fra EventObject klassen . Den " getSource " metoden returnerer et objekt som representerer brukergrensesnittet element brukeren har samhandlet med , så kan koden deretter svare riktig på den handlingen.
SpesialEventer
p Som samt oppretting hendelsen lyttere i Java GUI ( Graphical User Interface ) -programmer , kan programmerere eventuelt lage sine egne typer hendelser . Generelt kan programmer bruke eksisterende hendelsestyper i Java , da disse gir omfattende funksjonalitet for mange brukergrupper eventtyper inkludert mus, nøkkel og vindu hendelser . Men i noen spesialiserte tilfeller , programmerere velger å gjennomføre sine egne arrangement klasser. For å gjøre dette , kan de utvide en av de eksisterende hendelse klasser og gi alt ekstra funksjonalitet de trenger.