? Java programmeringsspråk er sterkt skrevet . Dette betyr at når et Java- program kompilerer , må eventuelle variabler har klart indikerte typer. Den type en variabel beskriver hva slags innhold den har. Java bruker mange forskjellige typer, inkludert de for modellering ulike typer tall, tekst , figurer og boolske verdier. Java bruker også objekttyper , med et objekt som representerer en del av koden med veldefinerte oppgaver . Typer
Java typer kan være enten gjenstand eller primitive. For eksempel vil den primitive typen " int " i Java lagre et heltall innenfor en viss rekkevidde . Den type en variabel i Java bestemmer hvordan den er satt sammen . Java allokerer minne ressurser i henhold til type, med objekttyper generelt å ha et større minne fotavtrykk enn primitive typer . Når Java-programmer erklære variabler , må de ta et nøkkelord som angir type, etterfulgt av variabelnavnet , som i følgende eksempelkode : en
røye myLetter ;
Denne koden erklærer variabel, men ikke instantiate ikke det . På å bruke det , kan programmet tildele en verdi til det som følger:
myLetter = ' b ';
Primitives
Java primitive datatyper gi programmer med muligheten til å lagre tall, tegn og boolske verdier . Følgende eksempelkode erklærer og instantiates en primitiv type variabel i en enkelt linje : en
int myNum = 3;
En Java -programmet kan kaste denne variabelen til en annen type, for eksempel til et annet nummer typen som følger : en
dobbel myDoubleNum = ( double) myNum ;
ny variabel nå inneholder samme antall som den opprinnelige heltall , men lagret som en dobbel type, som er en dobbel presisjon flytende punkt nummer . Programmet utfører støpeoperasjon ved å angi ønsket datatype før variabel referanse. Når Java har gjennomført støpeprosessen , returnerer den en verdi av den nye typen , der koden butikker i den nye variabelen.
Objects
Java programmer kan bruke variabler til å lagre objekt referanser . Når Java skaper et objekt , refererer det til klassen erklæringen for objekttypen , returnerer et objekt av den typen, som programmer kan deretter bruke . Følgende eksempelkode demonstrerer skape et objekt forekomst av en klasse : en
ProgramHelper myProgHelp = new ProgramHelper ();
p Dette ville fungere i et program med en klasse erklæring for " ProgramHelper " objekt . Dette objektet vil ha de metoder og egenskaper deklarert innenfor " ProgramHelper "-klassen , som også kan ha super -klasser og sub- klasser i henhold til Java arv .
Arv
< p > Casting mellom objekttyper kan føre til problemer med mindre arv struktur er observert . Følgende kode viser objektet casting : en
String myString = "hallo ";
Object MyObject = myString ;
String myNewString = (String ) MyObject ;
< p > Denne koden skaper først et objekt av typen streng. Koden oppretter deretter en " objekt" variabel, noe som peker til strengen . Alle klasser i Java utvide klassen " Object ". Programmerere kan også lage sine egne arv strukturer , arve fra andre klasser ved å utvide dem i deres klasse erklæringer . Det støpte operasjon i den endelige kodelinjen omdanner objektet til en streng type variabel. Denne koden vil både kompilere og kjøre , siden objektet referansen peker til en streng objekt og kan derfor trygt kastet tilbake til string type .