Java programmeringsspråk gir en rekke klasser og typer for modellering tall. Primitive typer inkluderer " ints " for heltall , mens Integer klassen gir mulighet til å modellere et heltall som et objekt . Når du har heltallsverdiene og variabler innenfor Java- program , kan du utføre beregning og aritmetiske operasjoner på dem , inkludert tillegg . Java-programmer kan også lagre sum verdiendring ved å legge to heltall i en annen variabel for videre bruk. Instruksjoner
en
Lag to primitive typen heltallsvariabler i din Java -program . Bruk følgende syntaks til å lage to variabler og instantiate dem med heltallsverdiene : en
int firstInt = 5;
int secondInt = 7 ;
Velg eventuelle variable navnene du liker for dine heltall , men programmet vil være lettere å lese og jobbe med hvis du velger meningsfulle navn . Skriv inn hva numerisk heltallsverdiene du liker i oppdraget deler av de to variabeldeklarasjoner .
2
Legg dine to heltallsvariabler . Følgende eksempelkode demonstrerer legge de to variabler:
firstInt + secondInt
Avhengig av hva du planlegger å gjøre med den resulterende heltall sum verdi , kan du ønsker å lagre det i en variabel som følger : en
int sumInt = firstInt + secondInt ;
programmet kan nå referere til denne verdien som i følgende eksempel kode :
System.out.println ( " Sum: "+ sumInt ) ;
3
Lag to heltall objekter i programmet. I stedet for å bruke primitive typen heltall , kan det være lurt å lage Integer objekter, som i følgende eksempel : en
Integer firstInteger = new Integer ( 3 ) ;
Integer secondInteger = Integer.valueOf ( 4 ) ;
Denne koden viser to mulige metoder for å skape et heltall objekt. Gi Integer klassen heltallsverdien du ønsker å lagre i objektet , ved å sende den som en parameter til enten konstruktøren eller " valueof " metoden. Endre variabelnavn og numeriske parametere for å dekke behovene til programmet.
4
Legg dine to heltall . Prosessen med å tilsette disse verdiene med heltallet objekter er litt mer komplisert enn med primitiver . Du kan ringe metoder for Integer klassen på et objekt av klassen . Følgende eksempelkode demonstrerer legge de to heltall gjenstander : en
Integer sumInteger = Integer.valueOf ( firstInteger.intValue ( ) + secondInteger.intValue ( ));
Når denne koden utfører , Java vil først beregne " valueof " metoder for å skaffe de numeriske verdiene som er lagret innenfor hvert objekt , og utfør tillegg operasjon på disse, før du passerer den resulterende summen til heltall klasse , skaper den nye variabelen .
5
Lagre programfiler , sammenstille og teste programmet . Du kan teste summen av heltall operasjon med standard utgang konsollen : en
System.out.println ( " Sum heltall : " + sumInteger.intValue ( ));
Eksperimenter med metodene av heltall klassen til å bli kjent med det. Å bli vant til å utføre aritmetiske beregninger ved hjelp av de primitive typen heltall , kan du også bruke andre operatører for subtraksjon, multiplikasjon og divisjon .