Coding i Java lar utviklere å lage mange forskjellige typer anvendelser . Java-prosjekter vises vidt både web-og desktop- sammenhenger . Java språket drar nytte av en rekke biblioteker dedikert til å utføre vanlige oppgaver, for eksempel å koble til datakilder. Dette betyr at programmerere kan få tilgang til denne funksjonaliteten uten å måtte gjennomføre det manuelt . Java koding følger noen grunnleggende regler og er tilgjengelig selv for nybegynnere . Grunnleggende Syntax
Basic Java syntaks skaper kode som er typisk lesbar . Fordi språket er høyt nivå , innebærer det en stor grad av abstraksjon og er derfor tilgjengelig for folk som ikke vet mye om datamaskinens maskinvare. Følgende eksempel demonstrerer erklære og forekomster en variabel i Java : en
String myText = " Noen få ord ";
Å erklære en variabel , et Java- program først angir type, i dette tilfellet en tekststreng , deretter variabelnavnet . Java-programmerere oppfordres til å bruke meningsfulle navn for å produsere lesbar kode . På å bruke variabelen , gir det en verdi , lik skiltet tilordningsoperatoren etterfølges av variabel verdi.
Kontroll
Java tilbyr en rekke kontroll strukturer , slik at programmerere å skreddersy flyt av programmet kjøres . Følgende eksempelkode demonstrerer et "hvis" -setning etterfulgt av et " annet " statement : en
if ( myText.length ( ) > 0 ) System.out.println ( " Strengen har tekst i det " ) ;
else System.out.println ( " strengen er tom ");
Denne koden utfører en betinget test på streng variabel , skriver en annen melding til utgangen konsollen avhengig om testen returnerer en sann eller falsk verdi . Følgende eksempelkode demonstrerer en loop : en
for ( int i = 0 ; i < myText.length (); i + + ) {
System.out.print ( myText.charAt ( i) ) ;
}
Denne koden gjentas gjennom tegnene i strengen , så innholdet av loopen utfører én gang for hver karakter , skrive det ut til standard ut
.
metoder
Java metoder tillater programmerere å definere deler av behandlingen som kan brukes fra andre punkter i et program . For eksempel, hvis et program utfører en serie trinn mer enn én gang, kan disse trinnene være inneholdt i en fremgangsmåte og kalt derfra , å redusere mengden av koden repetisjon. Følgende eksempelkode erklærer en metode :
public void printCharacters ( String theText ) {
for ( int i = 0 ; i < theText.length (); i + + ) {
< p> System.out.print ( theText.charAt ( i) ) ;
} }
denne koden inneholder strengen karakter print loop, noe som ville være passende hvis denne strukturen skulle være gjentatt i programmet. Å kalle metoden på en variabel , kan programmer bruke følgende syntaks , passerer strengen som en metode parameter :
printCharacters ( myText ) ,
Classes
Java-prosjekter bruke objektorientert utvikling. Dette er en praksis der programmerere dele de overordnede oppgaver i et program mellom stedene. Teknikken er lik skape metoder for å gjennomføre veldefinerte prosesstrinn , men det innebærer å skape klassen erklæringer å definere oppførselen til programmet objekter . Java-språket gir noen klasser som programmerere kan bruke som standard, men de kan også lage sine egne. Følgende kode viser omrisset av en klasse erklæring : en
public class Assistant
å opprette et objekt av denne klassen , kan programmer bruke følgende kode :
Assistant myHelper = ny Assistant ();