Java Handling Lyttere håndtere hendelser . En klasse som implementerer en handling Listener gjør en handling som skal utføres basert på en bestemt trigger. Handling Lyttere tillate grafiske brukergrensesnitt eller GUI , for å være interaktive. Når en GUI er bygget, Handling Lyttere bli knyttet til de spesifikke komponentene i GUI. Når en bruker utfører en handling på en komponent, for eksempel klikke på en knapp , handlingen Listener fanger denne hendelsen og utfører sin kode . Du trenger
tekst editor
Vis flere instruksjoner
en
Lag en klasse som vil utvide Java-klassen JFrame og implementere grensesnittet . Den JFrame klassen skaper en JFrame , som vil være hovedvinduet for GUI. Åpne en teksteditor og skriv inn følgende kode : . . .
Import javax.swing * ;
import java.awt * ;
import java.awt.event * ;
public class TestClass utvider JFrame implementerer ActionListener {
offentlig TestClass ( ) {
}
}
2
Lag klassevariabler skal brukes med handlingen Listener . I en teksteditor , skriv inn følgende kode :
JLabel etikett = new JLabel ( "Color her ");
Color [ ] farger = { Color.black , Color.red , Farge. gul };
int teller = 0;
offentlig TestClass ( ) {
}
...
Denne koden skaper en JLabel kalt "merkelapp " som vil fungere som lerret . En rekke er opprettet som vil lagre Color objekter for å endre bakgrunnsfargen på JLabel , og et heltall "teller " er opprettet for å holde oversikt over hva indeksen i matrisen vi er på .
3 < p> Lag en container og en knapp . Skriv inn følgende kode i en teksteditor : en
offentlig Container test ( ) {
JPanel mPane = new JPanel ();
JButton knapp = new mPane ;
}
Denne koden skaper en JPanel som vil fungere som den viktigste rammen for GUI. Det skaper en JButton og tildeler ActionListener til det. Når knappen trykkes , blir actionPerformed ( )-metoden kalles, og en handling vil bli utført .
4
Opprett actionPerformed ( )-metoden . I en teksteditor , skriv inn følgende kode :
public void ( ActionEvent e ) {
label.setOpaque ( true);
if ( i < 3 ) {
label.setBackground ( farger [ i] ) ;
teller + +;
}
annet
teller = 0 ;
}
Denne koden endrer bakgrunnsfargen på etiketten og deretter intervaller på " disken" variabel for å flytte gjennom farger array. Hvis telleverket kommer til " 3 ", det nullstilles til " 0 ".
5
Lag den viktigste metoden . Skriv inn følgende kode :
public static void main ( String [] args ) {
JFrame frame = new JFrame ( " ");
TestClass tc = new