Java gir måter for programmerere for å utvikle og tilpasse et grafisk brukergrensesnitt ( GUI ) . Du kan bruke forskjellige oppsett for å organisere komponentene i et GUI , tilnærminger for å tilpasse dimensjonene av komponenter - som knapper og tekstbokser - og metoder for å tillate tilpasning av fargene som vises i et GUI . Den " Color "-klassen i Java gir en innebygd måte å endre og vise fargene i GUI -komponenter . Instruksjoner
en
Lag en klasse som heter " TestClass . " Dette vil forlenge JFrame klasse og vil tillate etablering av et JFrame , som vil være den viktigste vinduet i GUI. Skriv inn følgende kode i en teksteditor : . .
Import javax.swing * ;
import java.awt * ;
public class TestClas utvider JFrame {
offentlig TestClass ( ) {
}
}
2
Lag en metode som vil resultere i en beholder og to etiketter . Skriv inn følgende kode i en teksteditor : en
offentlig Container lage ( ) {
JPanel mainPane = new JPanel ();
JLabel etikett = new JLabel ( "Color test1 ");
label.setOpaque ( true);
label.setBackground ( Color.red ) ;
JLabel Label2 = new JLabel ( " Color mainPane ;
}
Denne koden vil skape en JPanel som vil fungere som hovedvinduet for GUI En etikett som heter "Color test1 " blir deretter opprettet og bakgrunnsfarge er satt til rødt. med " setBackground ( ) "-metoden . annen merkelapp kalt "Color test2 " er opprettet, og fargen er satt til blå. Begge etikettene blir deretter lagt til JPanel .
3
Lag . den viktigste metoden Skriv inn følgende kode i en teksteditor :
public static void main ( String [] args ) {
JFrame frame = new JFrame ( "Color test ");
TestClass tc = new kode oppretter en ny TestClass objekt og kaller metoden som du opprettet "skape ( ) . " A new JFrame er opprettet og JPanel inneholder etikettene er lagt til.