Java-programmer dele programoppgaver mellom grupper av objekter . Disse objektene har egenskaper og metoder er utviklet for å håndtere en bestemt del av søknadsbehandlingen . Objekt atferd bestemmes av klassen erklæringer for en objekttype . Java-programmerere kan bruke vanlige typene i språket , eller de kan velge å lage sine egne klasser og objekter til å dekke behovene til de prosjektene de jobber med. Mutability og uforanderlighet er grunnleggende aspekter av Java utvikling. Objekter og klasser
Java -programmering bruker objektorientert utvikling. Ved utvikling av en Java -prosjektet, kan programmerere lage klasse erklæringer som skal utføre oppgavene i programmet . Når en klasse erklæring eksisterer innenfor et prosjekt, kan andre prosjektfiler lage objekter av typen definert innenfor denne erklæringen. Objekter har egenskaper og atferd som svarer til de som er beskrevet i sine class filer . En typisk objekt vil ha en rekke data elementer innenfor det og en rekke metoder for å gjennomføre behandlingen ansvar.
Eiendommer
Java-objekter har vanligvis ett eller flere elementer av data i dem , representert som felt , eller variable. Ofte, når ytre kode oppretter et objekt av en viss type , er noen av disse variabler tildeles verdier av klassen konstruktør-metoden . I mange tilfeller vil en klasse gi muligheten , enten internt eller eksternt , for å endre disse verdier. Hvis dette er mulig , og klassen er foranderlig . En uforanderlig objekt er en hvis innhold kan ikke endres etter at det er opprettet. Når en uforanderlig objekt opprettes og tilordnes verdier , blir disse verdiene løst. Dette betyr at hvis verdiene må endre på noe punkt , er det i hovedsak nødvendig å opprette et nytt objekt av samme type.
Metoder
mange tilfeller , Java-klasser tilveiebringe fremgangsmåter som endrer verdiene av klassevariabler . Vanlige eksempler er fuglehunden metoder. En setter- metoden er en som angir verdien av en variabel. For eksempel , i en klasse erklæring med en streng variabel kalt " myname " følgende setter metoden kan eksistere : en
public String setName (String nyttNavn ) {
myname = nyttNavn ;
< p> }
Denne metoden gir eksterne koden med evne til å endre innholdet til et objekt. I et uforanderlig objekt dette burde ikke være mulig, da verdiene skal forbli den samme når de først har blitt satt , normalt når objektet er opprettet.
Bruk
Java-språket gir et bredt spekter av klasser for ulike typer anvendelser funksjon. Strengen klassen er et vanlig eksempel på en uforanderlig type, ofte brukt i Java-programmer. For eksempel , skisserer følgende eksempelkode skape en streng variabel i en Java -prosjekt : en
String myWord = " eple ";
Når denne koden utfører , innholdet i strengen , som er dens tekst- verdi , kan ikke bli forandret . Dette betyr at dersom verdien endres , trenger en ny streng objekt som skal opprettes . For eksempel følgende kode , utføre på et senere tidspunkt i programmet der strengvariabelen er fortsatt tilgjengelig , vil føre til Java for å lage en ny streng objekt og oppdatere eksisterende objektet referanse til å peke på det : en
myWord = " banan ";