Java er en Internett- programmering plattform og språk som driver mange av Internetts videoer, spill , verktøy og online applikasjoner . Factory Metode og Factory Abstract Method er to av design patterns tilgjengelig i Java-plattformen . Mens Factory og Abstract Factory mønstre er ganske like , skiller bruk og anvendelse av disse mønstrene sterkt. For bedre å forstå forskjellen mellom disse mønstrene , er det viktig å først finne ut hva hver av disse mønstrene gjør. Java Oversikt
Opprinnelig utgitt i 1995 av Sun Microsystems , kjører Java på 850 millioner personlige datamaskiner og milliarder av enheter over hele verden , ifølge Java.com . Java gjør det enklere å behandle skriptspråk som HTML og CSS i én plattform . Både fabrikken og Abstract Factory mønstre gi grensesnitt hvor objekter blir opprettet og startes , som er prosessen med å opprette forekomster eller hendelser i stedene.
Factory Method
The Factory mønster definerer et grensesnitt for opprettelse av et objekt , samtidig som subklasser å avgjøre hvilken klasse på å bruke . Dette eliminerer behovet for å gi program -spesifikke klassifiseringen i koden . En nøkkel eller parameter er vanligvis gitt og mønsteret henter et objekt av denne typen.
Abstract Factory Method
Abstract Factory metoden er en creational mønster , som gir en plattform for å lage grupper eller familier av relaterte eller avhengige stedene. Dette mønsteret forenkler prosessen med å utveksle produktfamilier . Med andre ord, gjør dette mønsteret inkorporering av en rekke gjenstander fra ulike produsenter med letthet og konsistens.
Forskjeller
Mens Factory mønster brukes når du oppretter en enkelt objekt type, er Abstract Factory mønsteret brukes til å lage flere , relaterte gjenstander . Den Abstract Factory mønster gir et felles grensesnitt for klient gjenstander og delegater objektet oppretting til et annet objekt , mens Factory Oppskriften bruker en underklasse til å behandle objektets funksjon .