Java er et programmeringsspråk utviklet for å tillate programvare programmerere å skrive et program en gang og kjøre den på flere operativsystemer uten å endre koden . Denne fleksibiliteten har gjort Java en av de mest populære språkene for frittstående applikasjoner samt webapplikasjoner. Java er så allsidig som den er fleksibel, slik at programmereren å opprette et objekt som han kan definere , inklusive alle slags geometriske figurer. Du trenger
Computer
Java kompilatoren
Vis flere instruksjoner
en
Import AWT og swing pakker før den største klassen . Gjør dette i kildekoden med disse linjene : . .
Import java.awt * ;
import javax.swing * ;
2
Lag en klasse definisjon som definerer trekanten. Utvide swing klassen JPanel . Her er et eksempel ; sette disse linjene i kildekoden , etter at import uttalelser i Trinn 1 : en
public class JavaTriangle strekker JPanel {
}
3
Overstyr paintComponent metode for å definere trekant og tillate programmet å tegne formen . Lag en Dimension datatype for å lagre lengden av triangel bena. Lag Point datatyper for å lagre plasseringen av de tre hjørnene i trekanten . Sett sammen to heltallige matriser for å lagre x -og y- verdiene for hver trekant ben . Lag en Polygon datatype for å lagre x-og y -verdier som en trekant . Legge inn disse linjene i kildekoden , mellom åpning og lukking klammeparentes av klassen definisjonen i trinn to .
Beskyttet ugyldig paintComponent (Graphics g ) {
super.paintComponent ( g ) ;
Dimension size = this.getSize ();
Point point1 = new Point ( size.width /3 , ( 2 * size.height ) /3 ) ;
< p > Point poeng2 = new Point ( size.width /2 , size.height /3 ) ;
Point point3 = new Point ( ( 2 * size.width ) /3 , ( 2 * size.height ) /3 ) ;
int [ ] x = { point1.x , point2.x , point3.x };
int [ ] y = { point1.y , point2.y , point3 . y };
Polygon trekant = ny Polygon ( x , y , x.length ) ;
g.drawPolygon ( trekant) ;
}
4
Lag den viktigste metoden for å starte programmet , opprette og vise en ramme med trekanten. Instantiate en JavaTriangle objekt å konstruere en trekant . Lag en JFrame å vise konstruert trekant. Sett denne koden umiddelbart etter lukking spenne av paintComponent metoden, men før den avsluttende spenne av klassen definisjonen i trinn to .
Public static void main ( String [] args ) {
JavaTriangle trekant = new JavaTriangle ();
JFrame frame = new 100),
frame.show ();
}
5
Bekreft at kildekoden ser slik ut : en
import java . AWT * ; .
import javax.swing * ; .
public class JavaTriangle strekker JPanel {
beskyttet ugyldig paintComponent (Graphics g ) {
super . paintComponent (g ) ;
Dimension size = this.getSize ();
Point point1 = new Point ( size.width /3 , ( 2 * size.height ) /3 );
Point poeng2 = new Point ( size.width /2 , size.height /3 ) ;
Point point3 = new Point ( ( 2 * size.width ) /3 , ( 2 * size.height ) /3 ) ;
int [ ] x = { point1.x , point2.x , point3.x };
int [ ] y = { point1.y , poeng2 . y , point3.y };
Polygon trekant = ny Polygon ( x , y , x.length ) ;
g.drawPolygon ( trekant) ;
}
public static void main ( String [] args ) {
JavaTriangle trekant = new JavaTriangle ();
JFrame frame = new 100),
frame.show ();
}
}
6
Kompiler koden . Navngi kildekoden JavaTriangle.java , deretter skriver du inn kommandoen : javac JavaTriangle.java
7
Kjør programmet . For å gjøre dette , skriv : java JavaTriangle