Den generelle programmeringsspråket Java brukes til å lage programvare og web- applikasjoner. Grafiske brukergrensesnitt ( GUI ) kan lages i Java-programmer ved hjelp av ActionListener grensesnitt for å lage dynamiske programmer og tillate brukermedvirkning. Den ActionListener er en hendelse handler som utfører en oppgave når en bestemt handling er utført av brukeren . Denne handlingen kan være noe brukeren kan gjøre slik som å bevege musen eller trykke på en knapp på tastaturet. Du trenger
Java runtime- miljø
Java Development Kit
Java utviklingsmiljø
Vis flere instruksjoner
en
lansere din Java utviklingsprogram.
2
Opprett en ny klasse fil ved å klikke på "File "-menyen og velge " New". Enter " ButtonActionListener.java " i " File Name "-feltet og spare .
3
Importer java.awt.event pakken ved å skrive følgende på toppen av filen i teksten redaktør : .
import java.awt.event * ;
java.awt.event pakken gir tilgang til ActionListener grensesnittet
4
Opprett ButtonActionListener . klasse og implementere det har den ActionListener grensesnittet ved å skrive følgende i teksten editor umiddelbart etter pakken erklæringen : en
public class ButtonActionListener implementerer ActionListener { }
resten av koden for klassen vil skrives inne i klammeparentes
5
Lag en knapp som heter "knapp" ved å skrive inn følgende kode : .
JButton knapp = new JButton ( " Button label" );
Erstatt " Button label" med hva du vil at knappen for å vise
6
Legg til ActionListener til knappen ved å skrive følgende : .
button.addActionListener ( dette) ;
ActionLister kan legges til alle typer Java GUI -komponent
7
Lag en actionPerformed ( )-metoden som tar i et ActionEvent type som et argument
Et eksempel er : public void ( ActionEvent e ) { System.out.println ("Go "); }
Denne koden vil gjøre datamaskinen skrive ut "Go" når du trykker på knappen . Enhver handling kan utføres når en hendelse inntreffer ved å plassere koden gjennomføring mellom klammeparentes .
8
kompilere koden og kjøre GUI.