Java-programmer bruker vilkårlige funksjoner av ulike grunner. For spill og underholdning applikasjoner , kan programmerere bruke tilfeldige tall for å skape et element av overraskelse i form av program atferd. Uansett grunnen til å bruke vilkårlige funksjoner i et Java-program, er oppgaven vanligvis grei. Det er to hovedmåter å bruke tilfeldigheten i Java , ved hjelp av enten Math klassen eller Random klassen . Pseudo - Tilfeldige
Java-funksjoner for å generere tilfeldige tall faktisk ikke resultere i verdier som er genuint tilfeldig . Dette er ofte tilfelle med datamaskinen programmeringsspråk, ettersom ekte tilfeldigheten er vanskelig å oppnå i et program. Java bruker i stedet pseudo- randoms , som vises tilfeldig for brukerne. Gode pseudo - tilfeldige metoder, slik som de som brukes i Java , komme nær verdiene du ville fått med en ekte tilfeldig funksjon , slik at de er generelt tilstrekkelig for de fleste programmet fungerer .
Math Random Method
Java Math klassen gir en metode for å returnere et tilfeldig tall . Den tilfeldige metoden i Math klassen returnerer en verdi av primitiv type dobbelt . Den returnerte verdien er et positivt tall mellom 0,0 og 1,0 , som standard. Følgende kode demonstrerer bruk av Math klassen for å få et tilfeldig tall i et Java- program : en
dobbel randNum = Math.random ();
p Hvis en programmerer ønsker at verdien skal være mellom ett og ti, utfører følgende struktur denne endringen : en
dobbel randNum = Math.random ( ) * 10;
resultatet kan også bli kastet til en int verdi som følger:
< p > int randInt = ( int ) randNum ; .
et program kan kreve et heltall i tilfeller hvor tilfeldig tall kommer til å bli brukt til å få tilgang til en rekke element
Random Class
Random klassen gir mer omfattende metoder for å bruke tilfeldige tall i et Java -program . Java-klasser har til hensikt å bruke Random klassen kan importere det som følger : en
import java.util.Random ;
Når importert , kan programmene skaper et tilfeldig objekt som følger:
< p > Random randGen = new Random ();
Random objektet er et tilfeldig tall generator , med metoder for å generere ulike typer verdi. For å generere en int verdi innenfor et bestemt område , kan programmer bruke følgende kode :
int randomInt = randGen.nextInt ( 10),
Denne koden genererer en tilfeldig int verdi mellom null og ni . Denne parameter angir den øverste ende av det ønskede område , men det er eksklusivt , så den høyeste verdi med en parameter som 10 vil være ni . Random klassen gir også metoder for å returnere tilfeldige tall av typer double , float og lang.
Bruk av tilfeldige tall
Java -programmer kan bruke tall generert fra tilfeldige funksjoner i noen måte de kan bruke andre tallverdier . En vanlig bruk innebærer tilgang til et tilfeldig element i en matrise, med datatabellindekser blir valgt av tilfeldige tall generasjon prosessen . Det følgende eksemplet viser skrive ut en tilfeldig valgt verdi fra en matrise : en
Random indexGenerator = new Random ();
String [ ] someWords = {" eple ", " banan ", " pære " , " oransje " };
int randomIndex = indexGenerator ( someWords.length ) ;
System.out.println ( someWords [ randomIndex ];
indeksen valgt vil være innenfor matrisen rekkevidde fordi programmet er bestått matrisen lengde som parameter til " nextInt " metoden.