Java aritmetikk er generelt grei. Java-programmer kan lagre nummer på forskjellige måter . Datatypen brukes til en rekke bestemmer delvis hvordan du skal gå om hvordan du utfører tillegg på den. Hvis du har et Java-program og må legge til to tallene sammen i den, må du derfor skreddersy din tilnærming til de typer tall søknaden din bruker. Men de fleste addisjon metoder i Java er like. Operatører
Java aritmetiske operatører inkluderer de for subtraksjon , divisjon og multiplikasjon samt tillegg . Tilføyelsen operatør vises i Java-programmer som følger : en
+ Online
operatøren også utfører sammensetning på tekststrenger , så hvis du ser operatøren i bruk i et program , er det ikke nødvendigvis behandle tall . Operatøren kan også øke en verdi , og legger en til det : en
int myNum = 5;
myNum + + ;//nå 6
Denne koden intervaller den primitive typen " int "variable , en struktur du kan se vanligvis innen Java sløyfer.
verdier
å legge to tallverdier i Java , er syntaksen enkel. Følgende eksempelkode utdrag demonstrerer legge to vilkårlige verdier:
6 +5
I noen tilfeller kan du ønsker å tildele et resultat av et tillegg operasjon til en variabel , som i følgende eksempel:
int sumNum = 6 +5 ;//inneholder 11
resultatet kan også handle innenfor ytterligere aritmetiske beregninger som følger : en
int resultNum = ( 6 +5) * 2 ;//inneholder 22
primitive typer
Java variabler for tall inkluderer primitive typer , som for eksempel " int . " Følgende kode demonstrerer skape og forekomster to " int " variabler , og legger dem sammen og tildele resultatet til en tredje variabel : en
int numOne = 2;
int numTwo = 5 ;
int numSum = numOne + numTwo ;//inneholder 7 bilder
Ett nummer kan også legge til en annen ved hjelp av følgende kortform : en
int numOne = 2 ;
int numTwo = 5;
numOne + = numTwo ;//numOne inneholder nå syv
Denne teknikken vil være nyttig i en sak der den opprinnelige verdien for variabelen " numOne " ikke er nødvendig etter tilsetning .
objekt typer
Java-programmer noen ganger lagre nummer innenfor objekt variabler ved hjelp av klasser som " heltall . " Følgende kode demonstrerer tillegg bruker disse objektene , ved først å opprette to " heltall " og deretter legge dem , tildele resultatet til et tredje objekt av samme type : en
Integer integerOne = new Integer ( 3 ) ;
Integer integerTwo = new Integer ( 4 ) ;
Integer integerSum = new Integer ( integerOne.intValue ( ) + integerTwo.intValue ( ));
//inneholder 7 som intValue
" Integer " klasse er en wrapper for den primitive typen " int ." - slik at tallene ikke kan legges direkte , bare ved bruk av " intValue " tall
hensyn
Du har mange valg når du legger to tall i et Java-program, og som primitive eller objekt som skal brukes er en av de viktigste hensyn. Generelt bruker wrapper klassene kun når det er absolutt nødvendig , fordi de bruker mer minne i en applikasjon. Hvis et tillegg operasjon resulterer i en verdi som programmet trenger å referere til senere , må du lagre det i en variabel som er tilgjengelig fra denne senere tidspunkt .