Java tillater utviklere å lage grafiske brukergrensesnitt ( GUI ) fra en verktøykasse kalt " Swing ". Swing inneholder mange pakker som gjør at gjennomføringen av standard grensesnitt elementer, for eksempel knapper, tabeller og menyer - alt som ville være nødvendig for å skape et moderne GUI . Hvert element som vises i en Java GUI kalles en komponent og komponentene må være plassert i et innkapslings- objekt kalt en beholder. Komponenter og containere er byggesteinene som utgjør en Java GUI . Du trenger
En datamaskin med Java installert
tekst editor
Vis flere instruksjoner
en
Lag en klasse som heter " TestClass " som vil forlenge Java-klassen JFrame . Den JFrame klassen vil tillate etablering av et JFrame , som vil være hovedvinduet for GUI. Skriv inn følgende kode i en teksteditor : . .
Import javax.swing * ;
import java.awt * ;
public class TestClas utvider JFrame {
offentlig TestClass ( ) {
}
}
2
Lag en beholder for å holde komponentene og legge til komponenter til beholderen. Skriv inn følgende kode :
offentlig Container lage ( ) {
JPanel mainPane = new JPanel ();
JLabel etikett = new JLabel ( " First Java GUI !") ;
mainPane.add ( label ) ;
retur mainPane ;
}
Denne koden skaper en beholder kalt " mainPane " som vil holde komponentene av GUI . En etikett er da opprettet og tilføres beholderen . Beholderen blir deretter returneres til kaller metoden.
3
Lag den viktigste metoden og sette parametre på rammen . Skriv inn følgende kode :
public static void main ( String [] args ) {
JFrame frame = new JFrame ( "Test GUI ");
TestClass tc = new viktigste metoden skaper en ny JFrame og deretter legger JPanel inneholder vår etiketten til det. Synligheten er satt til true , så det kan bli sett og størrelsen på vinduet er satt .
4
Kompiler og kjør programmet . Et vindu vil dukke opp i hjørnet av skjermen viser teksten " First Java GUI ! "