Java -programmering er en tilgjengelig ferdighet selv for folk med lite teknisk erfaring . Ved å fokusere på ett aspekt av språket på en gang , kan du skape et solid fundament i Java utvikling og bygge på dine ferdigheter etter hvert som tiden går. For å komme i gang med Java-programmer , er det noen viktige begreper for å forstå. Ikke bekymre deg hvis du finner disse forvirrende - de vil begynne å gi mening når du begynner å lage dine egne programmer . Variabler
Java-programmer bruker variabler til å lagre data elementer . Variabler i Java har et sett type, reflekterer dataene de lagrer . Den type en variabel må oppgis når den er deklarert som følger : en
//primitive typen heltall
int myNumber ;
Variabler kan også startes når de er erklærte , som betyr at de er tildelt en verdi , som følger: .
int myNumber = 5;
Vanlige Java typer inkluderer strykere, boolske og ulike typer tall
kontroll
Java behandling bruker en rekke kontroll strukturer , bestemme flyten av utførelse som et program kjører . Betingede strukturer skreddersy kjøring til spesifikke omstendigheter. For eksempel vil følgende testen sjekker se om en tekststreng er lengre enn et sett lengde , beskjæring det hvis dette er tilfelle : en
String myname = " Mr John Max Samuel MacMillan ";
< p > if ( myName.length ( ) > 20 )
myname = myName.substring ( 0 , 20 ) ;
Andre vanlige kontroll strukturer inkluderer looper, hvor en del av behandlingen utføres gjentagelser , som følger : en
for ( int i = 0 ; i < 10; i + + ) {
System.out.println ( i) ;
}
Denne strukturen utfører 10 ganger , skriver den aktuelle iterasjonen nummeret til standard ut hver gang .
metoder
Java metoder gir en måte å bruke samme behandling flere ganger uten å måtte gjenta detaljene. Ved hjelp av en metode , kan programmerere definere et sett prosess , og kaller den fra et annet sted i programmet . Hvis gjennomføringen detaljer må endres, de bare trenger å endres på ett sted , og effekten vil bli følt gjennom hele programmet . Følgende metode automatiserer teksten String forkorte prosessen : en
public String shortenText (String theText ) {
if ( theText.length ( ) > 20 )
theText = theText . delstrengen ( 0 , 20 ) ;
retur theText ;
}
p Hvis programmereren bestemmer seg for å endre den maksimale lengden , vil han bare trenger å endre den i metoden .
Klasser
klasse erklæringer er nøkkelen i Java utvikling. Ved utforming av Java-programmer , utviklere dele opp de ulike oppgavene som kreves mellom et sett av programmet objekter . Klasse erklæringer gi en slags blåkopi for objekter, med hver klasse erklæring bestemme egenskaper og oppførsel som objekter av denne typen vil stille ut . Klasse erklæringer innenfor et program diktere hvordan objekter av klassen er opprettet , hvilke data de har og hvilke metoder de gir .
Objekter
Objekter utføre programoppgaver . Når en utvikler har laget en klasse erklæring , kan objekter av den klassen så lages andre steder i søknaden. Objekter kan opprettes med følgende syntaks : en
MyObject obj = new MyObject ();
Denne syntaksen vil gjelde i tilfeller hvor en klasse erklæring for " MyObject " type har blitt skrevet. Når et objekt er opprettet, kan andre koder kalle sine metoder , som i følgende eksempel : en
myname = obj.shortenText ( myname ) ;