Når du oppretter en søknad , Java-programmerere trenger ofte å kunne lese innspill fra brukerne . For eksempel kan dette være en anmodning om bekreftelse eller lesing av ytterligere data som skal behandles . Den Input lese generelt kommer fra enten skjermen eller fra en fil . Uavhengig av kildene , gir Java programmeringsspråk en felles Scanner klasse som lar deg behandle input leses som en serie av tokens. Instruksjoner
en
Klikk på "Start "-knappen og skriv " Notepad " på søknaden søkeboksen . Klikk "Notisblokk " fra den resulterende listen over programmer som vises . Skriv inn følgende kode i det nye Notisblokk-vinduet : en
public class ScanXan {
public static void main ( String [] args ) throws IOException {
}
< p> }
2
Type " import java.util.scanner ; " som den første linjen av oppføringen i Notisblokk-vinduet . Dette importerer nødvendig Scanner klassen som skal brukes i programmet.
3
Erklærer en ny skanner variabel . Legg en prøve - slutt blokkere og kaller " close () "-metoden av Scanner -klassen i den endelig delen. Dette sikrer at eventuelle brukes ressurser er riktig frigjøres når variabelen brukes ikke lenger . For eksempel : en
Scanner s = null;
prøve {
} finally {
if ( ! S = null ) {
< p > s.close ();
}
}
4
klargjøre en ny skanner objekt inne i try -blokken. For eksempel definerer følgende kode en ny skanner objekt som leser input fra en tekstfil kalt xanadu.txt : en
s = new Scanner (new BufferedReader ( ny FileReader ( " xanadu.txt ")) );
5
Les innspill som symboler ved hjelp av " neste ( ) "-metoden for Scanner objektet . Bruk " hasNext ( ) "-metoden for å fastslå om det er flere innspill for å bli lest . For eksempel leser følgende Java-kode ett ord om gangen ved hjelp av skanner objektet og viser det til skjermen ved hjelp av " println ( ) "-kommandoen : en
while ( s.hasNext ( ) ) {
System.out.println ( s.next ( ));
}
6
Pass på at verdiene som vises på skjermen er nøyaktig det samme som input leses fra filen ved hjelp av skanner objektet .