Java-applets er programmer som er innebygd i HTML- sider . Hvilken som helst nettleser med Java Virtual Machine er i stand til å kjøre Java -applets . Java-applets er vanligvis brukes til å levere interaktive elementer til en webside som ikke kan oppnås med HTML alene. De er også i stand til å dra nytte av 3D- maskinvareakselerasjon , noe som åpner for forseggjort grafikk som ikke er mulig med HTML. Hvis du er interessert i å lære å programmere en applet , er det best å starte med noe enkelt som utskrift av tekst . Du trenger
Java Software Development Kit med NetBeans Integrated Development Environment ( IDE ) Bundle ( se Resource )
Vis flere instruksjoner
en
Load NetBeans IDE ved å klikke på programikonet . Når programmet er lastet inn, går du til "Ny /New Project" og velg " Java Application " fra listen til høyre side av skjermen . Trykk "Next ", navnet prosjektet ' HelloWorldApplet , og klikk "Finish". En ny kildekoden filen vises i NetBeans tekst editor. Kildekoden filen inneholder en tom hovedfunksjon .
2
Importer bibliotekene som er nødvendige for å lage Java- applets . Disse bibliotekene inneholder koden din applet krever for å fungere skikkelig . Hvis du vil importere disse bibliotekene , skriver følgende på toppen av kildekoden filen
import java.applet * ; . .
Import java.awt * ; .
3
Har din klasse forlenge applet klassen . Dette fører til at klassen skal bli en underklasse av applet klasse og lar deg få tilgang til alle funksjoner. Når du har opprettet et nytt prosjekt i trinn 1, NetBeans IDE automatisk opprettet en klasse erklæring for deg. Denne er plassert nær toppen av kildekoden fil . Finne teksten ' public class HelloWorldApplet ' og endre den til dette : en
public class HelloWorldApplet strekker Applet
4
Lag funksjonene " init " og " stopp ", som er nødvendig for alle applets . Skriv følgende utsagn under klasse erklæring : en
public void init ( ) { }
public void stop ( ) { }
5
Lag en maling funksjon . Denne funksjonen vil inneholde kode som skriver " Hello World " til skjermen. Funksjonen Snøring tekst skrives ved et gitt sett av koordinater. Å skrive ut teksten på X = 20 og Y = 20, skrive inn følgende kode under de to foregående funksjon erklæringer : en
public void paint (Graphics g )
{ g.drawString ( "Hello verden " , 20,20 ) ;}
6
Execute programmet ved å trykke på" F6 "-tasten
.