Java programming interface inneholder en avansert grafikk behandlingskapasitet . Tegning enkle former som trekanter er et spørsmål om å definere parametre for formen i en ramme. Innstilling disse parametrene er gjort gjennom bruk av visse datatyper og Java metoder som instruerer programmet kompilatoren om hva du skal gjøre når metodene kalles. Overstyre en spesiell metode som kalles paintComponent sikrer presis tegning av en definert form. Instruksjoner
en
Importer grafikk , pek og Polygon AWT pakker og JFrame og JPanel swing pakker. Koden går før første klasse av programmet , og ser slik ut:
import java.awt.Graphics ;
import java.awt.Point ;
import java . awt.Polygon ;
import javax.swing.JFrame ;
import javax.swing.JPanel ;
2
Lag din trekant klasse og utvide JPanel klassen slik at trekanten kan vises på en skjerm. Koden skal se slik ut , selv om du kan navngi program hva du ønsker : en
public class TriangleShape strekker JPanel {
}
3
Overstyr paintComponent metoden i din viktigste klassen . Instruksjonene Java bruker for å trekke trekanten befinner seg i denne metode . Koden ser slik ut, selv om du kan navngi datatyper hva du ønsker :
public void paintComponent (Graphics g ) {
super.paintComponent ( g ) ;
< p> Dimension lengde = this.getSize ();
Point p1 = new Point ( size.width /3 , ( 2 * size.height ) /3 ) ;
Point p2 = new Point ( size.width /2 , size.height /3 ) ;
Point p3 = new Point ( ( 2 * size.width ) /3 , ( 2 * size.height ) /3 ) ;
int [ ] x = { p1.x , p2.x , p3.x };
int [ ] y = { p1.y , p2.y , p3.y };
Polygon trekant = ny Polygon ( x , y , x.length ) ;
poeng p1 , p2 og p3 definere toppunktene på trekanten. De int [ ] arrays og trekantens av typen Polygon skjema beina på den trekanten . Denne koden går innenfor parentes av dine viktigste klassen .
4
Lag den viktigste metoden , som instruerer Java for å lage en ramme hvorpå å tegne trekanten og legger trekanten til rammen . Koden er som følger , ved hjelp av navn for datatypene :
public static void main ( String [] args ) {
TriangleShape t = new TriangleShape ();
< p > JFrame frame = new 100),
frame.show ();
Denne koden går i parentes av dine viktigste klassen , etter printComponent metoden
< . br >