Socket programmering , skaper nettverkstilkoblinger mellom forskjellige maskiner og sende data via disse tilkoblingene , er en av de mer vanskelige oppgaver overfor programvare ingeniører . Imidlertid er en av fordelene med Java programmeringsspråk som den inneholder flere innebygde funksjoner for å håndtere kontakten opprettelse og vedlikehold. Selv med disse ekstra verktøy , hvis programmerere hoppe inn i denne dype enden før de har en solid forståelse av hvordan verktøyene fungerer de vil kaste bort timer på feilsøking enkle problemer. Derfor kloke studentene starte med enkle prosjekter : som å sende et heltall over et nettverk . Instruksjoner
en
Import de to bibliotek med kode du trenger å bruke Javas socket funksjoner med koden " import java.io. * , " etterfulgt av " import java.net * ; . " På neste linje
2
Lag konturene av en " prøve "-funksjon med koden : .
" try {
} " inni din viktigste funksjon . Du må bruke "prøve" funksjoner for nettverksbygging kode , siden forbindelsen kunne mislykkes og kaste et unntak som ville krasje programmet på stedet.
3
Opprett en ny socket objekt , og opprette nettverksforbindelse , med koden " socket = new Socket (domene , port )," der " socket" er navnet på kontakten din , " domene" er adressen til serveren som programmet skal sende sine data ( enten en fullstendig domenenavn eller en IP-adresse ) , og " port " er portnummeret kontakten vil koble til på målet serveren. Denne porten adresse vil være den samme som den du angi den andre maskinen til å lytte til for innkommende tilkoblinger . Plasser denne koden inni "prøve" -funksjon
4
Lag objektet som vil sende data over kontakten du opprettet med koden ". OutputStream utgående = socket.getOutputStream (); " hvor " outGoin " er navnet du gir til dette objektet . Igjen, sørg for denne koden er inni "prøve" -funksjon
5
Opprett objekt som vil mate heltall i kontakten med koden : . " ObjectOutputStream ut = new ObjectOutputStream ( utgående) ; " der "ut" er navnet du vil gi dette objektet . Igjen, sørg for denne koden er inni "prøve" -funksjon
6
Send en heltall gjennom kontakten din med koden : . " Out.writeInt ( int ) ; " hvor " int " er enten heltall du vil sende eller heltallsvariabel som holder verdien du skal sende . Etter variabelen er sendt, lukke kontakten med koden " socket.close (); " som siste bit med kode for å sette inne i "prøve" -funksjon
7
Etter siste krøllete kø . av " prøve" -funksjon som sender heltall , lage en "catch "-funksjon for å håndtere unntak programmet kan kaste hvis det er et problem å lage socket-tilkobling . Et generisk måte å skrive denne funksjonen er å bruke den grunnleggende syntaks : en
"catch ( Exception e ) {
e.printStackTrace ();
}"
å vise hva nøyaktig hva som gikk galt .