Den tradisjonelle språket spillutvikling har vært C + + på grunn av sin hurtighet , men Java har vært å få fotfeste. De fleste spill er fortsatt skrevet i andre språk , men Java har sett noen høyt profilerte utgivelser , spesielt når spillet ble laget av uavhengige utviklere , og har noen kraftige verktøy klar for utviklere å bruke . Fordeler for Game Development
Langt, Java største fortrinn , inn og ut av spillutvikling , er at det ble utviklet fra begynnelsen for å være en kryssplattform språk . Spill skrevet i Java krever liten eller ingen endring å kjøre alle systemer som støtter Java runtime motor. Dette inkluderer ikke bare Windows , Mac og Linux-maskiner , men også mange mobiltelefoner og andre enheter. Spill skrevet i Java kan også kjøre i nettleservinduer. Java er også en moden språk og er ikke lenger utsatt for den dramatiske og prosjekt -breaking revisjoner som fortsatt forekommer i nyere språk som Python og Ruby . Til slutt , i forhold til C + + , er Java en enklere språk å lære og bruke godt.
Ulemper for Game Development
Java har noen ulemper . Java-programmer krever installasjon av en Java virtuell maskin på datamaskinen som skal kjøre spillet , og mange datamaskiner har ikke kommet med Java installert som standard . Det er også litt tregere enn det tradisjonelle språket i spillutvikling , C + + , og som gjør Java et dårlig valg for spill som ønsker å presse state of the art i grafikkytelse. Til slutt, siden C + + og ikke Java har vært lingua franca av spillutvikling i flere tiår , er mange industristandard biblioteker og verktøy som DirectX og OpenGL utformet for å støtte C + + først og fremst og Java bare som en ettertanke , hvis i det hele tatt .
spillmotorer
Den offisielle lanseringen av Java kommer med støtte for alle de verktøy som er nødvendig for spillutvikling , som Java2D og Java3D , men kommersielle Java-spill som Tribal Trouble og Minecraft er skrevet i stedet med en mer dedikert game bibliotek . Alternativer for Java spillmotorer inkluderer Lightweight Java Graphics Library ( LWJGL ) , en direkte binding til OpenGL grafikk biblioteket og Slick spillmotor , en motor for å skrive 2D-spill som bruker LWJGL . Et annet alternativ er jMonkeyEngine , også basert på OpenGL , men også integrert med Bullet Physics Library og NiftyGUI biblioteket.
Kommersielle spill utviklet i Java
En rekke kommersielle spill har blitt utviklet i Java. Den populære sandkasse konstruksjon spillet Minecraft ble skrevet ved hjelp av Java med LWJGL , samt Tribal Trouble, en 3D real -time strategi spill der spilleren må lede vikingene og indianerne i sine kamper mot hverandre . Poisonville , et massivt multiplayer online rollespill utviklet i ledtog med Playboy magazine , ble utviklet ved hjelp jMonkeyEngine . Også utviklet med jMonkeyEngine er Grappling Hook , en første - person action puzzle game .