Ved utforming grafiske brukergrensesnitt ( GUI ) i Java , kan du bruke Swing pakke som Oracle inkluderer i standard installasjon av Java. Swing gir en rekke nyttige klasser , inkludert JButton og JPanel , som gjør det enklere for deg å designe grafiske brukergrensesnitt . Den JButton klassen er en grafisk knapp som brukeren kan klikke . Den JPanel er et grafisk vindu eller panel på som du kan legge til en JButton eller andre Swing klasser . Instruksjoner
en
Opprett en ny Java Swing vindu . Hvis du bruker et integrert utviklingsmiljø ( IDE ), for eksempel NetBeans eller Eclipse , kan du ta en snarvei ved å velge " Nytt prosjekt " dialogen . Hvis du foretrekker å bruke en tekst editor , lage klassen manuelt ved å lagre en ny fil med navnet " exampleSwingClass.java . " Sørg for at klassen ser omtrent slik ut : en
public class exampleSwingClass {
public static void main ( String [] args ) {
}
}
2
importere JButton og JPanel biblioteker for å kunne bruke klassene i koden. Plasser følgende to linjer på toppen av " exampleSwingClass.java " file
import javax.swing.JButton ; .
Import javax.swing.JPanel ,
3
Opprett en forekomst av en JButton og JPanel og tilordne dem til variabler ved å plassere følgende kode i den viktigste metoden for programmet : en
JPanel panel = new JPanel ();
< p> JButton knapp = new JButton ();
4
Legg til JButton til JPanel å gjøre knappen synlig når panelet er synlig på skjermen. Plasser følgende kode etter variabeldeklarasjon i forrige trinn : en
panel.add (knapp ) ;
5
Gjennomgå koden . Hvis koden ikke ser omtrent slik ut , sammenligne de to og endre koden som trengs
import javax.swing.JButton ; .
Import javax.swing.JPanel ;
public class exampleSwingClass {
public static void main ( String [] args ) {
JPanel panel = new JPanel ();
JButton knapp = new JButton ( ) ;
panel.add (knapp ) ;
}
}