Arbeide med Javas 3 -D klasser innebærer å definere et objekts geometri som beskriver sin form og definerer sitt utseende . En måte å påvirke et objekts utseende er ved å feste et eksisterende bilde til det. Denne tilnærmingen , kalt bitmap teksturering , gjør det mulig å lage svært komplekse og realistiske jakt gjenstander fra bare noen få bilder som brukes på enkel geometri . For eksempel ved å bruke et bilde av gress til en terrengmodell , kan du skape en illusjon av en plysj eng. Du trenger
Java software development kit
Java 3 -D programmeringsgrensesnitt
Vis flere instruksjoner
en
Åpne en teksteditor eller et tekstbehandlingsprogram og lim inn i et nytt dokument java program på slutten av dette trinnet .
programmet bygger på bildet ( som alle java 3D- programmer gjør ) ved å konstruere en " scene graf ", som du kan visualisere på papir som en enkel tre-lignende struktur med overordnede og underordnede objekter . Den øverste overordnede av en scene er BranchGroup objekt, som programmet legger (gjennom parentOfScene.addChild funksjon samtale ) geometrien av en enkel modell , et fly . Den ApplyImageToModelProgram funksjonen lager komponenter for å fullføre 3 -D scene, inkludert lerretet , ( class " Canvas3D ") , universet (klasse " SimpleUniverse ") og betrakterens posisjon ( class " ViewingPlatform ") .
programkode under kommentaren " Legg til bildet i modellen" skaper en " Utseende " objekt , som gjelder en grafisk fil til modellen
import java.applet.Applet ; .
import java.awt . BorderLayout ;
import java.awt.GraphicsConfiguration ;
import com.sun.j3d.utils.geometry * ; .
import com.sun.j3d.utils . applet.MainFrame ;
import com.sun.j3d.utils.universe * ; .
import com.sun.j3d.utils.image.TextureLoader ;
import javax . media.j3d * ; .
import javax.vecmath * ; .
public class ApplyImageToModelProgram strekker Applet {
private static final Point3d USERPOSITION = new Point3d ( 5,2 , 7);
BranchGroup makeTheScene ( ) {
BranchGroup parentOfScene = new BranchGroup ();
QuadArray simpleModel = new QuadArray ( 4 , GeometryArray.COORDINATES
< p>