? Java bruker strøm grensesnitt for lesing og skriving fra konsollen , fra filer , og selv for å kommunisere over Internett med andre programmer. Instruksjoner
en
Opprett en ny, tom tekstfil å holde Java-klassen . Du kan bruke hvilken som helst tekst editor du foretrekker , inkludert Windows Notisblokk. Dedikerte Java redaktører som NetBeans eller Eclipse vil inkludere ekstra funksjoner . Kalle tekstfilen " . StreamTutorial.java "
2
Lim inn følgende kode i tekstfilen å definere enkle Java- klasse : en
import java.io.IOException ;
import java.io.InputStream ;
import java.util.scanner ;
public class StreamTutorial {
public static void main ( String [] args ) {
}
}
All kode for denne opplæringen vil gå innenfor " public static void main "-delen .
3
Lim inn følgende kode :
try {
InputStream i = System.in ;
while ( true) {
int x = in.read ();
System.out.print ( ( røye ) x ) ;
if ( ( ( røye ) x ) == ' - ') break ;
}
} catch ( IOException e ) {
e.printStackTrace ();
}
Denne koden skaper en InputStream fra konsollen , leser hver byte fra konsollen , én etter én , og echos den tilbake til brukeren. Hvis en '-' er skrevet, stopper programmet . Denne koden er det absolutte minimum for å lese fra en bekk . Det er imidlertid litt arbeidskrevende. Det er helper klasser for å gjøre inngangen prosessen enklere
4
Sett inn koden fra trinn 3 med denne koden : .
InputStream i = System.in ;
Scanner synd = new Scanner ( i ) ;
String s = sin.nextLine ();
System.out.println ( s ) ;
int i = sin . nextInt ();
System.out.println ( i) ;
boolean b = sin.nextBoolean ();
System.out.println ( b ) ;
Denne koden bruker hjelperen klassen Scanner , som kan tolke data fra en InputStream i form av hver av de store primitive datatyper .