The Java programmeringsspråk kan brukes til å utvikle komplekse applikasjoner som involverer databaser, lyder og video . Men det kan også brukes til å utvikle enkle spill, inkludert ord puslespill . En god måte å lære å lage et spill i Java er å kopiere , kompilere og kjøre en eksisterende, slik som den som følger. Du trenger
Java Development Kit fra java.sun.com
Vis flere instruksjoner
en
ned og installere Java Development Kit ( JDK ) fra java . sun.com . Deretter skriver du inn programkode som skaper spillet : åpent opp Notepad (Start > " Notisblokk" ) og skriv inn følgende Java kildekode , som forvalter spillet. Husk å oppgi riktig tilfelle av hver bokstav . Lagre kildefilen med filnavnet theGame.java
import java.io. * ; .
Public class TheGame {public TheGame ( )
{
< p > }
public static void main ( String args [ ] ) { String strGuess ;
gameJudge qm = new gameJudge (); qm.pickWord ( ) ;//Åpne konsoll for inputConsole c = System.console (); if ( c == null ) { System.err.println ("No konsoll . "); System.exit ( 1 ) ;} ( ! qm.gameEnded ( ) )
mens { qm.displayWord (); System.out.format ("Du har% d forsøk igjen \\ n ". , qm.getRemainingGuesses ( )); strGuess = c.readLine ("Skriv din gjetning :") ; qm.judgeGuess ( strGuess ) ;} //End main sløyfe
if ( qm.blnWin ( ) ) { System.out.format ("Du Won Det tok du % d forsøk \\ n ! . " , qm.nGuessesNeeded ( ) ) ; System.out.format ( qm.getWord ( ) ); } //if spiller wonelse { System.out.format ("Du mistet ordet var% s \\ n ". , qm.getWord ( ) ); } //if spiller vant } //slutt på main }
2
Type eller oppgi kildekoden som representerer den personen som plukker tilfeldig ord . Gjør dette i en ny NotePad fil som heter gameJudge.java . Lagre denne filen i samme mappe som theGame.java
import java.util * ; . .
Public class gameJudge
{
private final int MAX_GUESSES = 8;
private String ordliste [ ] = { "hund" , "hus ", " element" , "mor" , "jord "} ; private String goalWord ; private int nGuessesLeft ; privat wordDisplay gb ;
offentlig gameJudge ( ) { nGuessesLeft = MAX_GUESSES , tilbake;} public void pickWord ( ) { Random obRand = new Random (); int i = obRand.nextInt ( wordList.length ) ; goalWord = ordliste [ i] ; gb = new wordDisplay ( goalWord ); } public boolean gameEnded ( ) { if ( gb.blnMatch ( ) ) return true; if ( nGuessesLeft == 0 ) return true; else return false; }
public boolean blnWin ( ) {return ( gb.blnMatch ( ) ); } //spiller vant
public int getRemainingGuesses () {return nGuessesLeft ;}
public String getWord ( ) {return goalWord ; }
public void displayWord ( ) { gb.showWord (); }
public int nGuessesNeeded ( ) {return MAX_GUESSES - nGuessesLeft ;}
public void judgeGuess (String strGuess ) { nGuessesLeft - = 1; gb.exposeLetters ( strGuess ) ;} } ;//slutten av gameJudge klasse
3
Oppgi kilde kode som viser bokstavene i målordet . Lagre denne filen med de andre og kaller det wordDisplay.java : en
import java.io. * ;
public class wordDisplay
{private String strDisplay ; private String strGoal ; private String lettersTried ; //bokstavene spilleren har prøvd
offentlig wordDisplay ( String str ) { strGoal = str ; strDisplay = new String (str ) ; lettersTried = new String ( " "); strDisplay = strDisplay.replaceAll ( " . ", " _ "); return; }
public void exposeLetters ( String str ) { String strRE ;//Hvis en gjetning er lengre enn en røye, avdekke alle eller ingen bokstaver
< p> if ( str.length ( ) == 1 ) { //concatenate nytt brev med bokstaver allerede testedlettersTried = lettersTried + str ; strRE = " [ ^ " + lettersTried + "]" ;//skjul alle ikke -matchende tegn : erstatte alle bokstaver i mål som ikke samsvarer mønster med underscorestrDisplay = strGoal.replaceAll ( strRE , "_ "); }
else { if ( str.compareToIgnoreCase ( strGoal ) == 0 ) { strDisplay = strGoal ;} } return; } public boolean blnMatch ( ) {return ( strGoal == strDisplay ) ;}
public void showWord ( ) { int i; for (i = 0 ; i < strGoal.length (); i + + ) { System.out.format ( "% c" , strDisplay.charAt ( i) ) ;} System.out.println ( "\\ n" ); } }
4
kompilere og kjøre programmet : velg start> "cmd " og bruke "cd
" for å navigere til mappen som inneholder java kildefilene . . Den " " refererer til den katalogen. Sett banen til java -kompilatoren : "satt PATH = C: \\ Program Files \\ Java \\ jdk1.6.0_14 \\ bin" . Erstatte " 1.6.0_14 " med den riktige versjonen av kompilatoren din , som du kan få fra dokumentasjonen i JDK du lastet ned.
Enter " javac * . Java " etterfulgt av " java TheGame , " deretter spille spillet som dette: Legg merke til antall mellomrom , skriv en bokstav om gangen til du gjette ordet , skriv hele ordet når du kjenner det
5
lage kopier av de opprinnelige kildefilene . og endre spillet . Start med å endre ordliste variabel, og også MAX_GUESSES konstant.