ActionListener er et bibliotek av klasser som gir Java-utviklere en metode for å fange hendelser . En hendelse er avfyrt når en bruker samhandler med et program. For eksempel klikke på en knapp fyrer en hendelse som forteller kompilatoren hva som skal skje etter en knapp klikk. Ved hjelp ActionListener , kan en utvikler felle hendelser og kode for handling input fra brukeren . Instruksjoner
en
Inkluder klassen biblioteket. Dette direktivet er plassert på toppen av Java-koden filen: import java.awt.event * ;
2
Lag en tekstboks og knapp for å håndtere slike hendelser . . I dette eksempelet , vil teksten vises i en tekstboks etter en bruker klikker på en knapp . For å bruke en knapp og lærebok, må de være definert i koden. Det følgende er syntaksen for å definere disse to variablene : Button myButton ; TextField myText ; myButton = new Button ( " ! Click Me "); myText = new TextField ( "Tekst viser her " , 35 ) ; add ( myButton ) , legg ( myText ) ;
3
Legg arrangement fangst til knappen. Denne koden legger en lytter til knappen , så tilpasset kode er avfyrt når brukeren klikker : myButton.addActionListener (denne) ;
4
Legg hendelsen funksjon . Hendelse kode er programmert i en egen funksjon fra viktigste koden . Følgende syntaks skaper en funksjon som er avfyrt når knappen klikkes : public void ( ActionEvent myEvent ) { }
5
Legg inn koden i tilfelle funksjonen for å behandle etter at knappen er klikket . Her er et enkelt eksempel på teksten som vises i en tekstboks . Følgende kode er lagt til hendelsen funksjon og sparken etter hver knapp klikk : public void ( ActionEvent myEvent ) { myText.setText ( " . Du klikket på knappen "); }