Denne artikkelen gir en oversikt over utforme spill i Java. På slutten av den, vil du ha en bedre forståelse av hvordan å designe spill spillet ditt ved hjelp av dette programmet. Du trenger
Papir eller kartotekkort
Java JDK
NetBeans IDE
jMonkeyEngine eller andre Java Games motor
Vis flere Instruksjoner
Hvordan Design Games i Java
en
Ta et ark og skrive ut hvordan spillet fungerer (eller bruk arkivkort ) .
fleste Java-programmer følger Model -View- Controller ( MVC ) design. For spill, er " Model" spillmekanikken er "Vis" displaygrafikken og Controller ' håndterer inngangene til spillet ( tastatur, mus , joystick ) .
Få modellen fungerer før bekymringsfull om grafikk . Hvis modellen ikke fungerer , grafikken og lyden er meningsløst .
2
Eksempelet viser en veldig enkel shooter spill med to spillere. Hver spiller har en rifle og kuler. Skytterne kan bare treffe hvis de kan se målet .
Design Java-klasser fra tegningen . I vårt eksempel har vi : en
en . Rifle
to . Bullets
tre . Shooter
De tre klassene kunne bli pakket inn i en klasse - ShooterWithRifleAndBullets - men tre separate klasser tillate for rifle til syltetøy, for Shooter å få en ny rifle , for Shooter å gå tom for kuler , for Shooter å finne kuler.
3
begrensning av modellen.
Java tillater objekter som skal bygges hierarkisk , og vi kunne erstatte vår Rifle og Bullets med flere generiske klasser , våpen og ammunisjon .
pistol, rifle , maskinpistol og Bazooka er sub- klasser av våpen . Bullet og Rocket er sub- klasser av Ammo . Diagrammet viser også at pistoler, rifler og maskingevær skyter kuler mens Bazooka fyrer raketter .
Pistol , Rifle, Machine Gun , og Bazooka er sub- klasser av våpen . Bullet og Rocket er sub- klasser av Ammo . Diagrammet viser også at pistoler, rifler og maskingevær skyter kuler , mens Bazooka branner Rockets .
Tilbring tid raffinering av modellen . Hver Shooter behov for å vite hvor han er på spillet terreng og hvor han ser , så Shooter klassen vil trenge en "Location" -attributtet og en " Facing " attributt. Hver Shooter kan ha en "Health "-attributtet .
4
Kode modellen klasser
Skriv og teste Java-koden for grunnmodellen klasser. En stor fordel med å jobbe på denne måten er at modellen kan integreres med ulike Seere og ulike kontrollere .
5
Når modellen fungerer, integrere den i visningen og Controller . For eksempel kan Model bli integrert med avanserte spill Motorer som jMonkey å produsere høy hastighet, høy oppløsning , strålende grafikk . Den samme modellen kan brukes igjen , eller utvides , slik at nye funksjoner.
Integrering modell inn i Games Engine vil kreve utvikling av grafiske bilder og lyder.
P Med alle bildene , lyder, og Games Engine du er klar til å spille - og selge - spillet ditt