The Game Maker utvikling suite av YoYo Games er populær for sin evne til å la uerfarne spillutviklere lage sine drømmer spill uten programmering kunnskap . Men noen spillfunksjoner ikke ferdige funksjoner i Game Maker grensesnittet. Det er der den driftige utviklere har til å skrive sin egen. En av disse forekomstene er for et spill tidtaker som begrenser spilleren til en viss tid til å fullføre et nivå . Instruksjoner
en
Opprett et objekt ved å høyreklikke på " objekter " og velge " Create Object ". Navngi objektet " timer ". Ikke tilordne den en sprite.
2
Klikk "Add Event" og " Create ". Dette vil skape koden til å skje så snart spillet starter .
3
Gå til "Control "-fanen og dra ikonet som ser ut som en firkant med ordet " VAR " i det til " Actions "-panelet . Å gjøre dette er den "set variabel " action og du bruker den til å lagre informasjon for bruk annet sted i programmet . I pop -up boksen som vises , gi variabelen navnet " room_speed " og sette verdien til 30 år. Dette forteller spillet du ønsker det å operere med 30 bilder per sekund . Dette er svært viktig, siden Game Maker bare husker antall bilder det viser og ikke hvor lang tid går .
4
Dra en annen " set variabel " action i " Handlinger " panel . Navngi disse variable " sekunder" og sett den til 10 år. Dette er tiden på spillets tidtaker .
5
Klikk på " Main 2 "-fanen og dra ikonet som ser ut som en stoppeklokke inn i " Handlinger " panel . Endre " antall trinn "-innstillingen for å lese " room_speed . " Husk at " room_speed " forteller spillet hvor mange rammer vil oppstå i ett sekund. Nå du setter en alarm til å gå av etter at mange rammer - . Med andre ord, å gå av etter ett sekund
6
Klikk på "Legg til hendelse " og velg " Alarm " for å lage koding som vil oppstå hvert sekund når alarmen går .
7
Dra en annen " set variabel " action og sette variabelen " sekunder" til -1 og klikk i boksen merket " slektning ". Dette forteller Game Maker til å trekke en fra sekunder variable i stedet for bare å sette den til -1 .
8
Dra test variabel ikonet i " Handlinger " panel . Det ser ut som ordet " VAR " inni en åttekant . Sette variabelen som skal testes til " sekunder" og sett verdien som skal testes for som " 0 ".
9
Gå til " Main 2 "-fanen og dra " End Game "-ikonet i på " Handlinger " panel . Det er den røde knappen som ser ut som en power- knapp . Dette vil avslutte spillet når sekunder på timeren nå null .
10
Gå tilbake til "Control "-kategorien . Dra " ELSE "-ikonet i " Handlinger " panel . Dette forteller Game Maker hva de skal gjøre når de sekundene er ikke null, og vi kommer til å bruke dette for å tilbakestille alarmen . Gå til " Main 2 "-fanen og dra den innstilte alarm handlingen i " Handlinger " panel . Igjen , sette alarmen tilbake til " room_speed . "
11
Klikk "Legg til hendelse " og velg "Draw ". Timeren er fullt funksjonell, men det ville bare være rettferdig å la spilleren se det. Dra " Tegn Variable" knappen fra "Control "-fanen og skriv " sekunder" inn i variabelen boksen .
12
Lag et rom ved å høyreklikke "rom" og velge " skape rom . " Klikk hvor som helst på rommet står rutenettet for å legge en " timer" objektet til rommet. Klikk på den grønne haken for å "lagre" og klikk på den grønne pilen for å "løpe " spillet ditt . Spillet bør kjøre i 10 sekunder , med en tidtaker i øverste venstre hjørne av skjermen . Så snart timeren går i null , vil spillets slutt.