Perl er et kraftig programmeringsspråk som gjør det mulig for programmerer å ta en høy grad av kontroll over programmet . Etikettene brukes til å hjelpe Perl programmerere organisere programmet. En etikett kan påføres på en løkke eller en bryter. Loops og brytere nestet i den merkede sløyfe kan da ringe tilbake til den bredere struktur uten å legge en oppsigelse unntak til hver switch og loop underveis. Således kan programmereren hoppe rundt strukturen av koden raskt og enkelt. Instruksjoner
en
Lag to matriser som krever spesialisert sortering. Disse arrays vil bli tatt for et eksempel : en
@ dyr = (' Black Cats ', ' svarte hunder ', ' melkekyr ', ' Wild Horses' ,'' Monkeys ');
< p > @ heldig = ( 'Under Ladder ' , ' Black Cats ' , ' utlekket Salt ' , '13 ');
2
Sorter gjennom navnene med nestede løkker som følger:
< p > @ dyr = (' Black Cats ', ' svarte hunder ', ' melkekyr ', ' Wild Horses' ,'' Monkeys ');
@ heldige = ( ' Under Ladder ',' Svarte katter ' , ' utlekket Salt ' , '13 ');
foreach $ skapning ( @ dyr) {
print " $ skapning \\ n";
if ( $ skapning = ~ /Black /) {
foreach $ sjarm ( @ heldig) {
print " \\ t $ sjarm \\ n";
siste hvis $ sjarm eq $ heldig ;
}
}
}
Her vi søke gjennom dyrene array for uflaks charms. Sløyfen charms sløyfe lukkes når "Black Cats" er oppstått i begge looper , men det overordnede dyret sløyfe vil fortsette
3
Sett en etikett for å rydde opp i forvirringen : .
@ dyr = (' Black Cats ', ' svarte hunder ', ' melkekyr ', ' Wild Horses' ,'' Monkeys ');
@ heldig = ( ' Under Ladder ' , ' Black Cats ',' utlekket Salt ' , '13 ');
Produsent: foreach $ skapning (@ dyr) {
print " $ skapning \\ n";
hvis ( $ skapning = ~ /Black /) {
foreach $ sjarm ( @ heldig) {
print " \\ t $ sjarm \\ n";
siste Etikett hvis $ sjarm eq $ heldig ;
}
}
}
Enhver navnet kan brukes i stedet for "Label ". Det må bli etterfulgt av et kolon når det først erklært . Det kan da bli kalt noe sted i sløyfen eller slå den kontrollene . Ved senere delene av programmet , kan det kalles med "Start Label. "