Perl-skript er svært vanlig i programmering verden , spesielt for programmer som må håndtere store mengder tekst , for eksempel indexers . Perl-skript kan være veldig lett eller veldig vanskelig, avhengig av hva dine mål er. For eksempel kan de bli utviklet for å utføre bestemte oppgaver som nytt navn eller slette filer . Skript som bruker Perl-moduler er veldig praktisk som de kan programmeres til å gjøre alt fra å sjekke lokale gasspriser å oppdatere en database helt fra Windows ledetekst . Denne artikkelen viser hvordan du oppretter de grunnleggende elementene i Perl skripting. Dette er skalar , array og hash variabler og " print" -kommandoen . Når du har det grunnleggende , utvikle mer avanserte programmer vil komme mye lettere . Du trenger
Siste versjon av Perl
tekst editor
Vis flere instruksjoner
en
Lag en skalar variabel . For å opprette en skalar variabel du må navngi den variable og tilordne den en verdi , og skriv deretter inn et "," karakter. Hvis du vil ha en tekst verdi det må være skrevet mellom anførselstegn . Tallverdier trenger ikke anførselstegn . For eksempel : $ name = " John Anderson " , $ alder = 35;
2
Lag en matrise variabel. Forskjellen mellom en matrise og en skalar variabel er en matrise som kan holde flere biter av informasjon . Å lage en matrise , skriver " @ "-tegnet , navnet på tabellen og deretter verdiene i matrisen innen "' () " tegn . Hver verdi må skilles med komma. Tekst verdier må skrives mellom anførselstegn . For eksempel : @ Anderson_family = ( " John" , "Mary" , " Julie ", " Mark" ); @ aldre = ( 35,30,7,5 ) ;
3
Lag en hash variabel . Hash variabler er lik rekke variabler bortsett fra at de inkluderer en "nøkkel" og en " verdi ". De begynner med en "% "-tegn og er etterfulgt av navnet på variabelen . Verdiene for hash er plassert innenfor "( )" og er atskilt med komma. Imidlertid består hver verdi i en hash av en nøkkel og en verdi . For eksempel :% Famly_age = (" John" = > 35 , "Mary" = > 30 , " Julie " = > 7 , " Mark" = > 5 ) , og dette betyr at John er 35 , er Mary 30 og så videre. Når informasjonen fra en hash trengs det kalles gjennom en skalar variabel + nøkkelen , for eksempel: " $ Family_age { John }" vil tilsvare verdien av 35
4
Bruk SKRIV UT kommandoen . . Ut kommandoen er ansvarlig for produksjonen i Perl. Å utnytte det du må skrive "print " og deretter den ønskede effekt . For eksempel: "print $ name " vil sende ut " John Anderson " fordi du tildelt denne verdien til " $ name " i trinn 1. . Likeledes Skriv ut @ Anderson_family vil sende ut alle navnene som ble tildelt denne tabellen .
5
Lag et program . Dette programmet vil sende noen av variablene du har opprettet. For å gjøre denne typen følgende; ! # /Usr /bin /perl $ name = " John Anderson " , $ alder = 35; @ Anderson_family = ( " John" , "Mary" , " Julie ", " Mark" ) ; % Family_age = (" John" = > 35 , "Mary" = > 30 , " Julie " = > 7 , " Mark" = > 5 ) ; print " $ name er $ alder år gammel \\ n "; print " @ Anderson_family \\ n"; print " Mary er $ Family_age { Mary } år gammel og Mark er $ Family_age { Mark } år "; The ' \\ n ' karakter gjør at en ny linje følger hva som skrives ut . Lagre programmet som " family.pl " i en kjent katalog .
6
Kjør programmet . I Windows ledeteksten type " perl family.pl " "under den aktuelle mappen banen .
7
Survey utgang. Kontroller produksjon og sørge for at alt er som du forventet .
8
Design ditt eget program . Endre variablene rundt slik du ønsker dem . Legg forskjellige verdier , og utføre forskjellige funksjoner. For eksempel kan du legge i alderen noen familiemedlemmer ved å skrive $ Age = $ Family_age { Mary } + $ Family_age { Mark }; Ha det gøy og være kreativ
.