Den " Nim " puslespillet er et gammelt spill som angivelig oppstod i Kina , med ulike inkarnasjoner vises gjennom historien. En variant utfordrer to spillere å velge " pinner " til bare én stav som er igjen. Den spilleren som tar den siste pinnen taper. Koding en enkel versjon av dette spillet i Python krever bare noen grunnleggende betinget utsagn og innspill fra spillerne. Du trenger
Python tolk
Vis flere instruksjoner
en
Sette opp Python-skript med passende variabler . Følgende kode tillater spillere å plukke opp til fire pinner : en
>>> pinner = 13 >>> max_picks = 4
2
Sett opp de viktigste sløyfe og brukerundersøkelser grensesnitt. Prikkene vises nedenfor, er for formatering formål og bør ikke bli skrevet inn i koden din
>>> while ( pinner = 0 ! ) . : . . . pick1 , plukke 2 = 0 . . . pick1 = raw_input (' Spiller en pick :') . . . mens pick1 > = int ( max_picks ) : . . . . . pick1 = raw_input (' Spiller en pick :') . . . . . pinner - = pick1 . . . pick2 = raw_input (' Player to pick :') . . . mens pick2 > = int ( max_picks ) : . . . . . pick2 = raw_input (' Player to pick :') . . . . . pinner - = pick2
3
Sett opp de vinnende forholdene i bue:
>>> while ( pinner = 0 ! ) : . . . pick1 , plukke 2 = 0 . . . pick1 = raw_input (' Spiller en pick :') . . . mens pick1 > = int ( max_picks ) : . . . . . pick1 = raw_input (' Spiller en pick :') . . . . . sticks - = pick1 . . . hvis pinner == 1: . . . . . print ' Player en Wins ! ' . . . . . tilbake. . . pick2 = raw_input (' Player to pick :') . . . mens pick2 > = int ( max_picks ) : . . . . . pick2 = raw_input (' Player to pick :') . . . . . pinner - = pick2 . . . hvis pinner == 1: . . . . . print ' Player to Wins ! ' . . . . . returnere