Alle programmeringsspråk , inkludert Python , har det som kalles sløyfer. Disse prosessene utfører visse handlinger et ubestemt antall ganger helt til en bestemt parameter er oppfylt . Hvis du var å konstruere et videospill , for eksempel, kan du be brukeren om han eller hun ønsker å spille igjen etter å ha fullført en runde. Hvis brukeren skulle si ja, så syklusen ville sløyfe tilbake til begynnelsen. Hvis brukeren skulle si nei, men så ville du bare bryte sløyfen . Instruksjoner
en
Start gjenta løkke ved hjelp av "mens "-funksjonen : en
mens Ekte : en p Dette sier at handlingene etter det bør loopet løpet og igjen så lenge en pause ikke er angitt .
2
Sett inn programkode. Hva følger "mens "-funksjonen vil avhenge av hva du prøver å oppnå. Hvis du var å bygge et program som godtar to verdier fra brukeren, og deretter legger dem sammen, ville programmet lyde:
First_Number = inngang ( "Legg til dette :") Second_Number = inngang ( " til dette: " ) print First_Number , " + " , Second_Number , " = " , First_Number + Second_Number
3
Legg en " hvis " konstruere som sammenligner noen verdi til en parameter. Hvis du forsøkte å bygge et program som teller 1-2000 , for eksempel, kan du sjekke om nummeret har nådd 2000 ennå. Gitt den tidligere siterte eksempel, ville du be spilleren om han eller hun ønsker å fortsette å spille , og bryte sløyfen hvis svaret er nei : en
hvis raw_input ( " Vil du spille igjen ( ja ? /nei) ") ==" nei " : break