sette makt animasjon, 3D-modellering , visuelle effekter , sammensetting og 3D- rendering i hendene på kreative yrker , har Maya blitt farten til verktøy for kreative grafikk og bevegelig grafikk fagfolk overalt . Kraften i Maya ligger ikke bare i sine etableringen verktøy , men i sin arbeidsflyt og utvidelsesmuligheter . Tilbyr et utvalg av to programmeringsgrensesnitt , C + + og Python , gjør Maya brukeren å automatisere og utvide Maya funksjonalitet. Python tillater rask etablering av Maya plugins uten overhead av å skrive og kompilere C + +-programmer . Du trenger
Maya
Python 2.6 eller høyere
Vis flere instruksjoner
en
Åpne en terminal sesjon og sjekke din versjon av Python ved å skrive inn følgende i kommandolinjen : en
My- iMac: ~ MyAccount $ python -v
Dette vil returnere en liste over alle de vanlige python biblioteker og den nåværende versjonen av python , som skal være 2,6 eller høyere
2
Åpne Maya script editor fra menylinjen : . . window - > Generelle Redaksjon - > script Editor
Skriv inn følgende Python skriptet inn hovedteksten vindu : en
import sys
import maya.OpenMaya som OpenMaya
import maya.OpenMayaMPx som OpenMayaMPx
# Definer en ny kommando , "Hello World ". Den sp prefiks gjør dette til en manus plugin
kPluginCmdName = " spHelloWorld "
# kommandoen
klasse scriptedCommand ( OpenMayaMPx.MPxCommand ) : .
Def __ init__ (egen ) : en
OpenMayaMPx.MPxCommand.__init__ (egen )
def doIt (egen , argList ) : print " Hello World! "
# Creator
< p> def cmdCreator ( ) : en
retur OpenMayaMPx.asMPxPtr ( scriptedCommand ( ) )
# Initialiser script plug -in
def initializePlugin ( mobject ) :
mplugin = OpenMayaMPx.MFnPlugin ( mobject )
prøve : en
mplugin.registerCommand ( kPluginCmdName , cmdCreator )
unntak : en
sys.stderr . skrive ( " Kunne ikke registrere kommando: "% s \\ n "%
kPluginCmdName )
heve
# Uninitialize manuset plug -in
def uninitializePlugin ( mobject ) : en
mplugin = OpenMayaMPx.MFnPlugin ( mobject )
prøve : en
mplugin.deregisterCommand ( kPluginCmdName )
unntatt:
sys.stderr.write ( "Klarte ikke å avregistrere kommando: % s \\ n "%
kPluginCmdName )
heve
print " Script gjort"
Lagre denne filen som HelloWorld til Maya scripts katalogen
3
Skriv inn følgende i Maya kommandolinje vindu , som ligger på bunnen av de viktigste Maya vinduet: .
loadPlugin " helloworld ";
åpnes et vindu med meldingen " hello world " og Maya kommandolinjen vil vise status meldingen " script gjort. "