? Skrive et Python-program som bruker et grafisk brukergrensesnitt ( GUI ) for brukermedvirkning innebærer å bruke de inkluderte bibliotekene som kommer med Python . Ved å bruke disse spesielle biblioteker, vil Python samhandle med operativsystemet å presentere vinduer , knapper og hendelseshåndterere å oppdage hva en bruker gjør med tastatur og mus . Ved å lære noen viktige metoder , vil en programmerer ikke finne Python GUI utvikling vanskelig overhodet. Tkinter
Tikinter bibliotekene inneholder koden og metoder for å begynne å lage grafiske grensesnitt i Python . Ethvert program som ønsker å inneholde grafiske elementer må importere Tkinter bibliotek : en
fra Tkinter import *
Deretter bruker biblioteket innebærer påkalle en rot widget (eller vindu ), som er roten til alt andre widgets opprettet i løpet av programmet :
root = Tk ( )
Enhver annen vindu /widget må følge roten widget . På dette punktet , kan programmereren manipulere "root" er en enkel bruker vinduet (komplett med dekorasjoner gitt av OS i bruk) .
Manipulere en Window
for å skape et vindu med en håndterbar størrelse , eller et vindu som inneholder en melding, metoder slik som " label" : en
w = Etikett (root , tekst = "Hei " )
w.pack ( )
root.geometry ( '200x200 ')
Etikett metoden skaper teksten " Hello" og plasserer det inn i vinduet "root " og " pakker " de vindu rundt teksten ( slik at vinduet ikke vil re- størrelse mindre enn teksten . geometrien metode ( en intern metode til vinduer slik som rot ) bestemmer begynnelsen størrelsen på vinduet som 200 piksler x 200 piksler.
knapper
Ved siden av teksten , kan en programmerer enkelt inkludere knapper inn i programmet : en
fra Tkinter import *
import tkMessageBox
root = Tk ( )
b = Button (root , tekst = "Hei " , command = printButton )
b.pack ( )
root . mainloop ( )
roten vinduet vil nå ha en knapp , snarere enn bare tekst . knappen vil inneholde teksten " Hei" og utføre kommandoer er definert i den brukerdefinerte metoden " printButton " . Hvis printButton metoden er definert til å utføre en meldingsboks som i dette eksempelet : en
tkMessagBox.showinfo ( " New Window ", " HI ")
Deretter nytt vindu vil dukke opp , viser parametrene for " tkMessageBox.showinfo " .
Gytingen annet vindu
Anta at i stedet for å åpne en meldingsboks (som bare viser en advarsel eller melding) , programmerer endret " Hei " -knappen for å åpne et nytt vindu lik den første (Kilde 1 ) dette ville kreve en endring i printButton kode for å likne noe som ligner på dette eksempelet (huske å rykke etter funksjonsnavnet ) : .
def printButton ( ) : en
vindu = Tk ( )
T = Button ( vindu , text = " Hi2 " , command = window.destroy )
T.pack ( )
nå klikke på "Hei "-knappen vil gyte et nytt vindu ( "vindu" ) som inneholder en annen knapp ( " Hi2 ") . den Hi2 knappen , når klikket , vil lukke det nye vinduet .
Brukervennlighet
vanskeligheten ligger i å bruke Tkinter biblioteket er lik ved hjelp av andre Python- biblioteker. Mastering hva Tkinter har å tilby krever at en programmerer bruke tid på å lære metodene og hvordan de brukes i praksis. også utenfor rammen av selve programmet , er design element i enhver GUI applikasjon utenfor rammen av en diskusjon av grunnleggende koden gjennomføring. Men Tkinter bibliotekene er ikke i seg selv obskure eller esoteriske, og studere syntaksen til Tkinter vil gjøre designe GUI-applikasjoner i Python relativt enkelt.