Dataprogrammer kan være ganske komplisert , og denne kompleksiteten gjør sporing ned bugs svært vanskelig. Heldigvis for programmerere , er det spesialiserte verktøy som hjelper analysere programvare atferd og bidra til å spore opp bugs. Disse verktøyene er kjent som debuggers . Programmeringsspråket Python nedlastbare pakken har en tekst editor med en innebygd debugger . Du bør lære å bruke dette debugger , slik at du kan spore opprinnelsen til noen feil du støter på. Du trenger
datamaskin med Python 3.2 programmeringsspråk installert ( se Resource )
Python kildekoden fil
Vis flere instruksjoner
en
Åpne en kildekode fil bruker IDLE tekst editor som følger med Python nedlasting . IDLE teksteditor er funnet i Programfiler ( eller Programmer for Macintosh) , i Python -katalogen. En tom kildekoden filen åpnes i IDLE tekst editor vinduet .
2
Høyreklikk en linje av kildekoden i IDLE tekst editor. En hurtigmeny vises. Velg "Sett Breakpoint . " En stoppunkt er en linje med kode som pauser gjennomføring av programmet under debugging . Stoppunkter bør plasseres rundt områder med mistanke kode som kan være kilde til feil . Å vite hvor du skal plassere stoppunkter svært avhengig av kildekoden i spørsmålet. For nå , bare plassere et stoppunkt hvor som helst for å få en følelse for hvordan debugger fungerer .
3
Høyreklikk en linje av kildekoden i IDLE tekst editor. En hurtigmeny vises. Velg "Sett Breakpoint . " En stoppunkt er en linje med kode som pauser gjennomføring av programmet under debugging . Stoppunkter bør plasseres rundt områder med mistanke kode som kan være kilde til feil . Å vite hvor du skal plassere stoppunkter avhenger mye av kildekoden i spørsmålet. For nå , bare plassere et stoppunkt hvor som helst for å få en følelse for hvordan de debugger fungerer.
4
Trykk F5 for å kjøre programmet . Dette vil føre til at Python shell å åpne opp.
5
Klikk på ordet " Debug " fra raden av ord på toppen av Python shell vinduet. En meny vil skyve åpen . Velg ' Debugger "for å starte Python debugger .
6
Klikk på IDLE tekst editor vinduet og trykke F5 igjen . Programmet vil nå kjøre i debug -modus , og en liten debugger vises. Debugger har stanset programmet på første linje med kode. Hovedvinduet i debugger viser informasjon om at linje med kode , for eksempel modulen det tilhører , navnet på funksjonen som omslutter det , og verdien holdt av variabler som finnes i den aktuelle blokken med kode. Debugger vinduet har fem knapper som gjenoppta programmet kjøres på en rekke måter. Disse knappene er merket Go , Step , Over , Out, og Avslutt .
7
Trykk på Søk -knappen for å utføre all koden frem til din første stoppunkt . Dette er et godt alternativ når du bare er interessert i områder med mistanke kode rundt stoppunkter , og ønsker å gå videre til dem .
8
Trykk på ' Step ' knappen for å utføre en linje med kode gangen. Dette er en svært verdifull teknikk for sakte progresjon gjennom et program gjennomføring og ser som hver setning blir henrettet. Ved å overvåke endringene som de oppstår , har du en god sjanse til å vitne hva som forårsaker feilen . Ved hjelp av " Step "-knappen , når en funksjon blir utført, vil debugger ' gå inn ' funksjon og feilsøke det. Hvis du ønsker å forlate denne funksjonen , kan du trykke på " Out "-knappen for å " gå ut " av det.
9
Trykk på ' Over "-knappen for å gå gjennom programmet som i" Step, ' med en forskjell. Når en funksjon samtale er nådd , vil debugger utføre funksjonen samtale og ikke gå inn funksjonens blokk med kode . Debugger vil gjenoppta debugging på linjen umiddelbart etter funksjon.
10
Trykk på ' Avslutt ' knappen for å avslutte debugging .