Ruby er et språk bygget for å definere klasser , så det er først og fremst et objektorientert språk . Ruby tilbyr en rekke snarveier å lage en klasse , som lett kan følges for de som har litt erfaring med språket . Instruksjoner , Lag en klasse i Ruby
en
Velg en kort og beskrivende navn for din klasse . Navnet bør være kortfattet nok til at alle som leser koden kan ha en god ide om hva klassen gjør.
2
Bruk Camel sak for klassen navnet . Camel tilfellet bruker en stor bokstav i begynnelsen av klassen navn og forbokstav i det neste ordet når han kom ord . Dette er stedet for å bruke en understrek. For eksempel Ruby metode navn se slik ut: METHOD_NAME , men klasse navn skal se slik ut : ClassName
3
Opprett en tom klasse uttalelse: class TestClassend
fire .
Plan metoder for for hver ting klassen din skal kunne gjøre. Skriv , en etter en, tomme metoder for hver av metodene . En Mikrobølgeovn klasse, for eksempel , bør være i stand til å gjøre ting som å slå på og sette mat i det: class Microwavedef put_food_inenddef take_food_outenddef turn_onenddef turn_offendend
Skriv koden for Metoder
5
Bruk @ variabel syntaks hvis metodene har til å lagre en variabel inne i et objekt. Den " på "-symbolet i utgangspunktet sier " Denne variabelen er ikke en lokal variabel , det er et medlem variabel . Den tilhører objektet . " Du kan også bruke lokale variabler i klassen metoder . Eksempelet bruker @ mat medlem variabel , hvor de variable butikkene hva mat er for tiden i mikrobølgeovnen : class Microwavedef put_food_in (mat ) @ mat = foodenddef take_food_outfood = @ mat @ mat = nilreturn foodenddef turn_onputs "Microwave er på" enddef turn_offputs "Microwave er off " SluttSlutt
6
Begynn en etikett med et ": " karakter og navnet på variabelen . For eksempel " : mat". Her " : food " betyr " . Tingen kalt mat " " @ mat" ikke kan overføres til de attr_ * metoder , fordi det ville passere verdien av " @ mat". Siden du egentlig ønsker å si " den tingen som kalles mat kan nås fra utenfor klassen , " ": . Food " bør brukes
7
Sett en av følgende tre typer attr_ * metoder i din klasse , men utenfor alle metoder . For eksempel lar attr_reader kode utenfor klassen til å lese variabel, men ikke skrive til den. På den annen side , tillater attr_writer kode utenfor klassen for å skrive til en variabel, men ikke lese den. Til slutt, gjør attr_accessor både lesing og skriving
8
Sett en av følgende tre typer attr_ * metoder i klassen din , men utenfor alle metoder : . Klassen Microwaveattr_reader : fooddef put_food_in ( mat) @ mat = foodend # ... resten av metodene gå her , tatt ut for brevityend