Et eksempel på et objekt i informatikk er en variabel. En variabel er en beholder som lagrer en verdi. Verdien til en variabel kan endres, og en variabel kan referere til forskjellige verdier til forskjellige tider. Variabler brukes til å lagre informasjon som er nødvendig for et program, for eksempel poengsummen i et spill eller gjeldende posisjon til et objekt på skjermen.
Variabler kan være av forskjellige typer, for eksempel tall, strenger og boolske verdier. Typen av en variabel bestemmer hva slags verdier den kan lagre. For eksempel kan en tallvariabel lagre numeriske verdier, en strengvariabel kan lagre tekst, og en boolsk variabel kan lagre sanne eller usanne verdier.
Variabler deklareres ved hjelp av et nøkkelord, for eksempel "int", "streng" eller "bool", etterfulgt av navnet på variabelen. Følgende eksempel viser hvordan du deklarerer en variabel kalt "score" som lagrer en heltallsverdi:
```
int poengsum;
```
Verdien til en variabel kan tilordnes ved å bruke tilordningsoperatoren (=). For eksempel tildeler følgende setning verdien 10 til variabelen "score":
```
poengsum =10;
```
Verdien til en variabel kan hentes ved hjelp av variabelnavnet. Følgende setning skriver for eksempel verdien av variabelen "score" til konsollen:
```
Console.WriteLine(score);
```
Variabler er en viktig del av programmering, og de brukes på en lang rekke måter for å lagre og manipulere informasjon.