Microsoft XNA Game Studio lar hvem som helst - fra amatører til profesjonelle spillutviklere - å designe og lage komplekse videospill. XNA -spill kan kjøres på en rekke plattformer , inkludert Windows , Xbox og Zune . Dette spillet studio gjør utstrakt bruk av . NET rammeverket og arbeider med programmeringsspråket C # . Visual Studio er et av de beste verktøyene du kan bruke med XNA Game Studio til å lage dine spill. Du trenger
Microsoft Visual Studio
XNA Game Studio
Small BMP eller JPG -fil som inneholder en sprite
Vis flere instruksjoner
en
Gå til " ; Start " naviger til" Alle programmer "og klikk på " XNA Game Studio "-mappen . Klikk på Visual Studio kjørbar du se inne i mappen for å starte programvaren . Visual Studio Startside vises.
2
Gå til " File " og velg "New Project " for å starte et nytt prosjekt . Nytt prosjekt vindu med prosjekttyper vises.
3
Utvid " Visual C #" noden og klikk på " XNA Game Studio " element . Et sett med prosjekttyper er oppført i panelet til høyre .
4
Klikk "Windows Game" i panelet til høyre og skriv inn et beskrivende navn for prosjektet. Skriv inn plasseringen der du vil lagre prosjektet i "Location" -boksen , og klikk " OK " for å lagre og åpne det nye prosjektet. Selv om du kan bygge og kjøre spillet på dette punktet , viser den bare et tomt vindu .
5
Gå til "View "-menyen og klikk på " Solution Explorer " for å gjøre det vises i høyre side av Visual Studio-vinduet . The Solution Explorer viser alle filene i prosjektet i en trestruktur .
6
Høyreklikk på "Innhold" noden og velg " Legg til" fra menyen som vises . Velg " Eksisterende Item" og bruke filen nettleseren for å markere filen som inneholder din sprite. Klikk på "Add " for å legge filen i prosjektet.
7
utvide innholdet node ved å klikke på den lille "+ " tegn. Velg sprite filen og se i vinduet Egenskaper , finne den under Solution Explorer . Legg merke til " Asset Name " eiendom - dette er navnet som er tildelt grafisk
8
i koden utsikt over spillet , finne LoadContent struktur og legge til denne koden : .
< p> //Dette er din sprite.Texture2D mySprite ;
//Sett koordinatene å tegne sprite at.Vector2 spritePosition = Vector2.Zero ;
//lagre informasjon på din sprite forslag . Vector2 spriteSpeed = new Vector2 ( 50.0f , 50.0f ) ;
beskyttet overstyre void LoadContent ( ) { //Lag SpriteBatch , brukes til å tegne textures.spriteBatch = new SpriteBatch ( GraphicsDevice ) ; myTexture = innhold . Load ( " mySprite "); }
Erstatt " mySprite " med navnet på grafikken. Denne koden laster sprite og forbereder den for tegning
9
Finn " beskyttede override void Draw ( GameTime Gametime )" struktur og legge denne koden inn : .
Grafikk. GraphicsDevice.Clear ( Color.CornflowerBlue ) ;//Tegn sprite.spriteBatch.Begin ( SpriteSortMode.BackToFront , BlendState.AlphaBlend ) ; spriteBatch.Draw ( myTexture , spritePosition , Color.White ) ; spriteBatch.End (); base.Draw ( gametime ) ;
Denne koden trekker sprite på skjermen på hver ramme av spillet. Det trekker sprite selv om du endrer størrelsen på spillet vinduet.
10
Lagre prosjektet og bygge den. Kjør programmet ; sprite vises i spillets vindu
.