QBasic er en strukturert , tredje generasjons programmeringsspråk som støtter en rekke kommandoer , inkludert variable kommandoer, matematiske kommandoer , input /output kommandoer og hvis /da kommandoer . Disse representerer bare en del av de mange kommandoer i QBasic , men de gir den grunnleggende fundament for å bygge noe program, uansett hvor kompleks . Variable kommandoer
Variabler er oppbevaringsplasser som lagrer verdier. Det er to grunnleggende typer variabler: numeriske og streng. Numeriske variabler store tall, mens strengen variabler butikken tekst. De fem tilgjengelige numeriske variable typer inkluderer heltall, LONG , enkle og doble . Heltall lagre ikke - desimaltall mellom -32768 og 32767 , mens lange butikker non - desimaltall mellom -2147483648 og 2147483647 . Enkle og doble er de samme som heltall og lange, henholdsvis , bortsett fra at de støtter desimaltall . Definere en variabel ved å skrive [ DIM variabel AS type] , der " variabel " refererer til variabelen navn og "type " er STRENG , heltall , lang, enkel eller dobbel. Supplere STRING variabelnavn med en $ , f.eks $ NameVariable , $ CityVariable .
Matematiske kommandoer
QBasic omfatter en rekke kommandoer for å lage automatiske matematiske beregninger. For eksempel finner SQR funksjon kvadratroten av et tall. Hvis du skrev " PRINT SQR ( 4 )" , for eksempel, ville skjermen sende verdien 2 . Det finnes også trigonometriske kommandoer som COS , SIN og TAN , og ABS -kommandoen, som finner en rekke absolutte verdi. Ikke glem kommandoene . I motsetning til tradisjonelle kommandoer, kan de være sammen med andre tall å løse matematiske problemer. Den + operatøren foretar tillegg - utfører operatør subtraksjon , den /operatør utfører divisjon og * operatøren foretar multiplikasjon
Input og Output -kommandoer
Hent. data fra en bruker ved å bruke INPUT -kommandoen . Syntaksen er [ Input " Text" ; variabel ] , der " Text" refererer til spørsmålet du poserer for brukeren, og variabel representerer den numeriske eller streng variabel som vil lagre brukerens svar. For eksempel , for å be en bruker for et oddetall og lagre den i variabelen num , skriver du inn INNGANG " Vennligst skriv et oddetall :"; Num . Du kan deretter sende denne verdien tilbake til brukeren via SKRIV UT kommandoen ved å skrive PRINT Num . Eller du kan sende en annen melding : PRINT " Thank you . "
Hvis og deretter kommandoer
p Hvis og strukturer lar deg dirigere programmet til å utføre et bestemt sett av handlinger gitt at en betingelse er oppfylt . Syntaksen er [ IF ( tilstand ) SÅ ( handlinger ) END IF] . For å sjekke om variabelen Num tilsvarer fem , for eksempel, kan du skrive følgende : en p Hvis Num = 5 THENPRINT " Dette er det riktige tallet . " END IF
En annen komponent av denne strukturen er ELSE kommando . Du kan sette den etter PRINT uttalelse for å la brukeren få vite om han fikk feil nummer : en p Hvis Num = 5 THENPRINT " Dette er det riktige tallet . " ELSE PRINT "Dette er feil nummer . "END IF