For å gjøre en tidsbestemt spill i Visual Basic, lage en enkel quiz som setter en "Timer " kontroll etter hvert spørsmål er stilt. Fortell spilleren hun unnlot å møte utfordringen om timeren utløper. Du kan bruke dette prosjektets programmeringsutsagn å lage en rekke tester, inkludert tester for matematikk , historie eller geografi . Instruksjoner
en
Klikk på "File "-menyen . Velg " Ny", deretter klikker du på "Windows Form" element fra listen som vises. Dette indikerer at du ønsker å lage et nytt program som bruker en form for dataregistrering .
2
Dra " Button" kontroll fra Verktøy -panelet på skjemaet . Denne knappen lar brukeren starte spillet. Dra en annen knapp på skjemaet for å gi brukeren en mulighet til å sende et svar.
3
Plasser en "Text Box" kontroll på skjemaet for å gi brukeren en tekstboks til skriv svaret.
4
Dra en "Timer " kontroll fra Verktøy -panelet på skjemaet , skriv " 10000 " for Intervall eiendom. Denne handlingen setter timeren er nedtellingen intervallet til 10 sekunder .
5
Dobbeltklikk den andre knappen for å gå inn programmeringsvinduet . Lim inn følgende uttalelser i vinduet :
Public Class Form1Dim q ( 0 til 2 ) Som StringDim a ( 0 til 2 ) Som StringDim iCurQ As Integer = - 1Private Sub button1_click ( ByVal avsenderen som System.Object , ByVal e Som System.EventArgs ) Håndtak Button1.Click ' starte spillet
q ( 0 ) = " Hva nasjonalt monument viser fire amerikanske presidenter i stein ? " q ( 1 ) = " Hvem oppfant lyset pære ? "q ( 2 ) =" fra hvilken vitenskapsmann gjorde relativitetsteorien komme ? " a ( 0 ) =" Mount Rushmore " en ( 1 ) = " Edison " a ( 2 ) = " Einstein " ; gotoTeacher ( ) End Sub
Sub gotoTeacher ( ) iCurQ = iCurQ + 1Hvis ( iCurQ > 2 ) Deretter EndMsgBox ( q ( iCurQ ) ) Timer1.Enabled = TrueEnd Sub
Private Sub Button2_Click ( ByVal avsenderen som System.Object , ByVal e Som System.EventArgs ) Håndtak Button2.Click ' student har reagert . stoppe timerTimer1.Enabled = FalseevaluateAnswer ( ) gotoTeacher ( ) Timer1.Enabled = TrueEnd Sub
Sub evaluateAnswer ( ) Hvis ( TextBox1.Text = a ( iCurQ ) ) ThenMsgBox ( " Riktig ") ElseMsgBox ( " Feil . det riktige svaret er "& a ( iCurQ ) ) End IfEnd SubEnd Class
uttalelsene ovenfor " Button1 " sub - rutine instruere Visual Basic til å lage variabler for spillets spørsmål og svar. Den " Button1 " sub - rutine setter de nevnte variablene med de faktiske spørsmålene og svar. Den " gotoTeacher " sub - rutine ber spilleren med et spørsmål . Den " Button2 " og " evaluere Svar " sub - rutiner evaluerer spillerens svar.
6
Lim følgende programmering uttalelser under " End Sub " statement av " Vurdere Answer" sub - rutine : en
Private Sub Timer1_Tick ( ByVal avsenderen som objekt , ByVal e Som System.EventArgs ) Håndtak Timer1.Tick ' Student svarte ikke i tide . Det er ansett som en feil answer.Timer1.Enabled = FalseMsgBox ( " Feil . Det riktige svaret er " & a ( iCurQ ) ) gotoTeacher ( ) End Sub
" Timer1 " blir utført hver gang Intervall eiendom av nedtellingen når null.
7
Trykk F5 for å kjøre spillet .