I VB6 , kan du bruke DirectX for å lage lyd, video og grafikk Windows-programmer . DirectX SDK er gratis fra Microsofts nettsted . Den DirectSound objektet er den viktigste lydenhet objekt. Den kan brukes for lydeffekter i spill , og den kan håndtere flere lyder på en gang. Kontrollere lydanlegget gjennom DirectSound som panorering og volum. I VB6 , kan du opprette et prosjekt for å lese buffer data til en WAV -fil via DirectX stedene. Du trenger
VB6
Vis flere instruksjoner
en
Klikk " Start", " Alle programmer " og " Visual Basic " for å åpne VB6. Klikk på " File" og " New " for å opprette et nytt prosjekt . Skriv inn et navn for prosjektet. Angi en plassering for prosjektet filer.
2
Klikk på " Project" og " Referanser " for å legge DirectX referanse for prosjektet. Tick " DirectX 8 for Visual Basic Type Library " på " Referanser "-grensesnitt . Klikk "OK".
3
Definere variabler for prosjektet. Legg til følgende kode i Form1.vb : Dim dx som ny DirectX8Dim ds Som DirectSound8Dim buffer1 Som DirectSoundSecondaryBuffer8Dim buffer2 Som DSBUFFERDESC
4
Initialiser DirectSound via kode : Set dx = Ny DirectX8Set ds = dx.DirectSoundCreate ( "")
5
Lag en buffer via kode : Buffer2.fxFormat.nFormatTag = WAVE_FORMAT_PCMBuffer2.fxFormat.nSize = 0Buffer2.fxFormat.lExtra = 0Buffer2.fxFormat.nChannels = 1Buffer2.fxFormat.lSamplesPerSec = SRATEBuffer2 . fxFormat.nBitsPerSample = 16Buffer2.fxFormat.nBlockAlign = 2Buffer2.fxFormat.lAvgBytesPerSec = 2 * SRATEBuffer2.lFlags = 0Buffer2.lBufferBytes = 2 * DUR * SRATESet dsToneBuffer = DS.CreateSoundBuffer ( buffer2 )
6
Lag en tone og skrive til dsToneBuffer : Dim IFOR i = 0 For å DUR * SRATEsbuf ( i) = 10 000 * Sin ( 2 * PI * FREQ * i /SRATE ) Neste idsToneBuffer.WriteBuffer 0 , 2 * DUR * SRATE , SBUF ( 0 ) , DSBLOCK_DEFAULT
7
Skriv bufferen data til en WAV -fil : DS.CreateSoundBufferToFile ( App.Path & " \\ my.wav " , dsToneBuffer )