Breakout er ikke en ny , multimillion dollar spillet . Det var opprinnelig en Atari arkadespill . Det er en linje av murstein langs toppen av skjermen, og en ball som spretter rundt lekeområdet . Spilleren har en " paddle " for å treffe ballen , spretter den av sidene av skjermen. Hvis ballen treffer bunnen av skjermen , taper spilleren en sving . Murstein er ødelagt når ballen treffer dem . Poenget med spillet er å knuse alle klossene uten ball berøre bunnen . Visual Basic er trolig den enkleste programmeringsspråk for å gjenskape dette spillet for datamaskinen. Instruksjoner
en
Åpne et nytt Standard EXE Visual Basic-prosjekt . Sett opp oppsettet av skjemaet skal brukes som hovedskjermen i Breakout spillet. Du kan bestemme størrelsen , fargen og grensen til den viktigste formen .
2
Definer og erklære variabler som trengs for murstein, padle og ball . Du må sette opp variabler for å definere høyde og bredde på klossene så vel som antall rader og kolonner . Variabler er også nødvendig for å definere x -og y- aksen og hastigheten på ballen .
3
laste spillet ved første visning av murstein , ball og padle på skjermen. Variablene du definerte tidligere vil bli brukt her for å laste riktig antall bricks.The ball fargen er satt med " e.Graphics.FillRectangle ( Brushes.Green , gameBall ) . " Den samme koden kan brukes erstatte " gameBall " ; med " gamePaddle " eller " brickarray (rad , kolonne )" for å sette farge på padle og murstein henholdsvis
4
kode to timerprogrammer . . En timeren brukes male på skjermen for å gjøre bevegelsen av ballen og padle glatt. Den andre timeren , spillet tidtaker , tilbakestiller passende variabler basert på x-og y koordinater av ballen . Dette er egentlig "flytte " ballen i denne andre timer-hendelse . Hvis ballen kommer i kontakt med en murstein , er murstein fjernet og variabel som lagrer nummeret av murstein er redusert.
5
Skriv musen flytte arrangementer. Åren beveger seg når musen beveger seg , og hvis ballen kommer i kontakt med padle , det blir " lansert " tilbake mot klossene . En beregning er utført i koden for å tilbakestille posisjonen til ballen , og det fortsetter å bevege seg over skjermen med koden fra spillet timeren.