Klasser og objekter er to av de mest integrerte komponenter i objektorientert programmering. Objektorientert programmering står i kontrast til saksbehandlingsfeil programmering og er grunnlaget for de fleste moderne programmeringsspråk , slik som Visual Basic. En god forståelse av klasser og objekter er nødvendig for å lykkes programmere alle bortsett fra de mest grunnleggende dataprogrammer. Sekvensiell og Object Programming
Før objektorientert programmering , var programmer komponert som en liste med instruksjoner som skal utføres av et program. Variabler og funksjoner var global til hele programmet . Globale variabler og medlemmer var tilgjengelig for alle deler av programmet . Som et resultat, kan feil i et program ha vidtrekkende effekter som var vanskelig å fikse . Objekter tillater programmerere å segmentere koden sin og lage variabler som er lokale for spesifikke funksjoner . Objekter også tillate store deler av koden som skal gjenbrukes i andre programmer.
Klasser
Klassene er definisjoner av et objekt. Klasser fungere som en blåkopi for et objekt som kan opprettes i koden . Klasser inneholder metoder, egenskaper og variabler . For eksempel kan en bil klasse inneholde egenskaper av farge , lengde og modellnummer. Denne samme klasse kan inneholde metoder, for eksempel aktivere vindusviskere eller fremover. Klassen beskriver et objekt og gjør det mulig for data om objektet å være lokal til objektet .
Objekter
Objekter er en bestemt forekomst av en klasse . Objekter startes i koden og gitt et navn som er spesifikk for den forekomsten av klassen . Når startes , kan et objekt utføre enhver metode som finnes i den klassen som definerer det. Objektet kan også ha sine egenskaper endres eller leses fra senere . En god analogi for klassen - objekt-forhold er et kjæledyr . En hund , for eksempel, har egenskaper som farge , lynne og størrelse . Dette er definisjonen av en hund . Et objekt representerer en bestemt forekomst av denne definisjon. For eksempel er Fido svart , leken og en fot høy. Denne spesifikke hunden kan utføre flere metoder, som å spise eller sove . Fido er en bestemt forekomst av hunden klassen .
Instantiating et objekt
Etter en klasse har blitt opprettet som definerer et objekt , kan en bestemt forekomst av dette objektet være opprettet. Dette er oftest utført ved hjelp av det nye nøkkelordet . I Visual Basic dette er skrevet som følger : en
Dim myDog Som Hund = ny hund ();
linje med kode oppretter et nytt objekt som heter " myDog " basert off the Dog klassen . Etter at det nye objektet er initiert , kan den brukes til å utføre bestemte oppgaver. Følgende kode gir et eksempel for å ringe Eat metoden i myDog objekt : en
myDog.Eat ( )