Microsofts XNA Game Studio programmering programvare inneholder en klasse av objekter kalles en " sprite ". Programmerere bruke sprites å vise enkle 2D -grafikk som ofte inkluderer tekst, for eksempel en spillers navn , hans poengsum , navnet på dagens nivå og en helse bar . Mens XNA gjengir sprites direkte til synsfeltet , kan du bruke en rørledning for å lage de fleste andre XNA grafikk. Du kan animere en sprite ved hjelp av spesielle programmering klasser skapt av XNA for grafisk manipulasjon. Du trenger
Visual Studio med XNA installert
Vis flere instruksjoner
en
Åpne Visual Studio og finn filen som inneholder spillets konstruktør .
2
Instantiate , eller lage et objekt av en bestemt klasse , flere konstante verdier å representere rotasjon , skala og dybde sprite din . Lag en referanse til AnimatedTexture klassen og instantiate det ved hjelp av konstante verdier som argumenter i sin konstruktør funksjon. Instantiate AnimatedTexture klassen innenfor spillets konstruktør .
3
Åpne filen som skal utnytte sprite og laste de nødvendige teksturer . Lage variabler til å representere synsfeltet , plasseringen av sprite og antall bilder XNA skal gjengi per sekund. Laste teksturer innenfor " . LoadContent ( ) "-metoden . Instantiate en SpriteBatch objekt til å tegne teksturer og kjør " . Load ( ) "-metoden av AnimatedTexture klassen , ved hjelp av variablene du opprettet som parametre .
4
Lag en " . UpdateFrame ( ) "-metoden som din sprite kan bruke til å sløyfe gjennom animasjoner . Lag en løkke i den metoden som trinn en plassholder variabel for å spore den aktuelle animasjonen rammen.
5
Finn " . Update ( ) "-metoden og bruke SpriteTexture klassen å angi animasjon ramme som skal vises ved ringer " . UpdateFrame ( ) "-metoden .
6
Finn " . Tegn ( ) "-metoden av spillet og kaller den " . Begin ( ) "-metoden av " . SpriteBatch ( )" klasse . Start " . DrawFrame ()"- metoden i SpriteTexture klasse , ved hjelp av SpriteBatch som en parameter . Ring SpriteBatch er " . End ( ) "-metoden .