Time, kritisk i mange områder av livet , spiller ofte en viktig rolle i utvikling av programvare i tillegg. Noen spill , for eksempel kan bestå av moduler som trenger å vite det nøyaktige tidspunktet ned til millisekund . VB.NET utviklere har tilgang til en nyttig . NET kontroll kalt "Timer ". Bare dra en av disse kontrollene på din prosjektets form, og . NET navn det Timer1 hvis ingen andre timere eksisterer. Din søknad kan deretter bruke Timer1 å utløse hendelser i intervaller som du angir. Instruksjoner
en
Launch Visual Studio . Klikk på "File "-menyen , og deretter " Ny" for å vise en liste over alternativer . Klikk på "Project ", og klikk deretter på " Visual Basic. "
2
Dobbeltklikk på " Windows Forms Application ". Visual Studio oppretter en ny Windows former prosjekt . En ny form vises i prosjektets Design vinduet.
3
Klikk på "View "-menyen , og klikk deretter på "verktøykasse " for å vise Visual Studio verktøykasse . Lokaliser " Timer" kontroll i verktøykassen , og dobbeltklikk på denne kontrollen. En kontroll som heter Timer1 vil vises under skjemaet nederst på skjermen.
4
Høyreklikk på " Timer1 , " og deretter "Properties " for å vise timeren Egenskaper- vinduet. Klikk på " Arrow "-formet ikonet øverst i vinduet. Den " Tick " hendelse vises . Dobbeltklikk på dette ikonet. Visual Studio åpner koden vinduet og viser de " Timer1_Tick " sub. Denne sub går hver gang Timer1 flått. Du bestemmer hvor ofte timeren flått ved å sette sin " Intervall " eiendom
5
Lim inn følgende kode inn før ubåtens " End Sub " statement : .
Timer1.Stop ( )
MessageBox.Show ( " Tick hendelsen utløses. Kryss Counter = " & tickCounter.ToString ( ) )
p Hvis tickCounter < tickCounterLimit Deretter
Timer1.Start ( )
tickCounter = tickCounter + 1
End If
Denne koden --- som går når Timer1 flått --- stopper timeren og åpner en meldingsboks. Meldingsboksen viser verdien av en variabel kalt tickCounter . "Hvis" statement etter MessageBox.Show uttalelse starter tidtakeren hvis verdien av tickCounter er mindre enn tidsgrensen du angir i variabelen som heter tickCounterLimit . Koden legger deretter en til tickCounter variabel
6
Flytt til toppen av koden vinduet , og lim inn koden vist nedenfor over alle andre uttalelser i koden vinduet: .
Private tickCounter
Private timerInterval
Private tickCounterLimit
Disse uttalelsene definere tre variablene som brukes av andre ubåter i søknaden.
7
Trykk F7 . Skjemaet dukker opp igjen i koden vinduet. Dobbeltklikk på skjemaets tittellinjen øverst i skjemaet. Koden åpnes og viser de " Form1_Load " sub. Dette kjører når skjemaet laster
8
Lim inn følgende kode før dette sub er " End Sub " statement : .
TickCounter = 1
timerInterval = 2000
tickCounterLimit = 3
Timer1.Interval = timerInterval
Timer1.Start ( )
den første setningen setter verdien av tickCounter variabel til en . Den timerInterval variable holder verdien "2000" i dette eksemplet. Det er antall millisekunder timeren vil vente før du utfører de " Timer1_Tick " sub. Den tickCounterLimit variabel setter en grense på hvor mange ganger koden vil kalle de " Timer1_Tick " sub. Den Timer1.Start metoden starter timeren .
9
Trykk "F5 ". å kjøre prosjektet . Skjemaet vises , og klokken begynner tikker . Etter 2000 millisekunder elapse , kjører koden inne i Timer1_Tick sub . Denne koden viser en meldingsboks som viser verdien av tickCounter variabel. Denne verdien er en .
10
Trykk " Enter" for å lukke meldingsboksen . Koden gjenopptar utførelsen , trinn flåtten Counter variable med 1 og starter tidtakeren . 2000 millisekunder senere , viser meldingen vises igjen og tickCounter variabel verdi som nå leser to .
11
Trykk " Enter" en siste gang . Meldingsboksen viser 3 for variabelens verdi . Siden du setter verdien av tickCounterLimit til 3 , vil ikke timeren ikke starte .