De fleste programmeringsspråk er et tilfeldig tall generator . I Visual Studio språk ( Visual Basic, C # og klarte C + + ) , er dette System.Random klassen . Som de fleste slike generatorer , genererer denne klassen automatisk sin første tilfeldige tallet ved hjelp av en funksjon basert på gjeldende tidspunkt. Etterfølgende tall er produsert ved hjelp av en matematisk funksjon som er kjent for å lage statistisk gyldige tilfeldige tall . Programmerere bruker tilfeldige tall for å lage sikkerhetskoder , generere krypteringsnøkler , drive virksomheten simuleringer og innføre tilfeldige hendelser i videospill. Du trenger:
Microsoft Visual Basic Express eller Visual Studio ( 2005-versjonen eller nyere)
Vis flere instruksjoner
en
Opprett en ny konsoll applikasjon . Åpen Visual Basic Express eller Visual Studio. Klikk på "File ", "New Project ". Når det nye prosjektet skjemaet vises , velg " Visual Basic " og deretter " Windows" fra trevisningen , velge "Console Application "-ikonet . Klikk "OK". Etter en kort stund vil koden mal for en ny konsoll applikasjon vises
2
Lag en funksjon som heter NewString umiddelbart etter Moduldeklarasjon som følger: .
Module Module1
funksjon NewString ( ByVal len As Integer ) As String
NewString funksjonen returnerer en sekvens av tilfeldige bokstaver og tall. Verdien sendes til funksjonen bestemmer lengden på strengen returnert.
3
Erklærer noen minnevariabler brukes i funksjonen .
Dim tegn Som String = " ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ0123456789 "
Dim randomizer som ny Random
Dim s As String =" "
Dim i As Integer
de variable tegn inneholder alle mulige bokstaver og tall som kan forekomme i den nye strengen . Det er flere måter som tegn kan skapes , men dette er så enkel og grei som noen av alternativene .
Randomize er en ny forekomst av tilfeldige tall klassen . Fordi det er en klasse , må den nye operatøren brukes her for å laste sine felt og egenskaper inn i minnet og automatisk ringe sin konstruktør til frø tilfeldig tall generator.
Variable s vil holde den nye strengen som det er bygget , og jeg er en indeks inn i tegn array.
4
Lag løkken som genererer tilfeldig rekkefølge .
Mens s.Length < len
jeg = randomizer.Next ( chars.Length )
s & = tegn ( i)
End Mens
på den første repetisjon av loopen , får jeg den neste tilfeldige tall fra randomizer . Siden lengden av strengen er tegn 36, vil nummeret som returneres variere fra 0 til 35 år. Den andre linjen inne i loopen får et enkelt tegn ved hjelp av indeksen jeg fra tegn strengen så legger det inn s . Denne sløyfen gjentas inntil strengen s inneholder ønsket antall tilfeldige tegn .
5
Tilbake strengen s deretter avslutte funksjonen .
Return s
End Function
6
Legg koden inn den viktigste metoden for å teste funksjonen .
Sub main ( )
Console.WriteLine ( NewString ( 10 ) )
< p> End Sub
End Module
Når programmet kjøres , er en 10 -tegns streng skriftlig til konsollen . Klikk F5 for å kjøre programmet