The Software Development Life Cycle ( SDLC ) Modellen beskriver de ulike fasene av en programvare utviklingen prosjektet fra start til slutt. Uansett programmeringsspråk, nivået av teknologi eller om prosjektet innebærer å skape en virksomhet løsning eller en ny mobiltelefon operativsystemet , fasene forblir den samme. Her er de fasene som de forholder seg til en Visual Basic utviklingsprosjekt. Konseptualisering
Hvert prosjekt starter med en grov ide eller konsept . Denne ideen må foreslås , kanaliseres gjennom de riktige beslutningstakerne deretter prioriteres. Hvis ideen har fortrinn , ressurser fordeles og en ny programvare-prosjekt begynner.
Analyse
å forvandle en ide eller konsept i programvare, har noen til å sette omfanget av prosjektet , bestemme de grunnleggende funksjonene , hvordan det passer innenfor gjeldende forretningsprosesser og veie kostnadene for prosjektet mot fordelene som oppnås. I store , formelle prosjekter , kan analysen inkluderer forundersøkelser , behovsanalyse og /eller forretningsprosesser analyse . I et mindre prosjekt , kan utvikleren bare sitte ned med en medarbeider og diskutere behov.
Design
Før programmering begynner, er analysen konvertert til en generell utforming som løser de teknologiene som trengs , den overordnede strukturen av programmene , de store komponenter , datalagring , sikkerhet og andre designelementer faktorer. Hvis dette er et stort prosjekt som omfatter en rekke utviklere og et stort omfang av arbeid, vil utformingen inneholde en prosjektplan med tidsplaner, en tidslinje , budsjett og oppgaver.
Programming
Når design er på plass , begynner programmering. Mest Visual Basic utviklere bruker en sirkulær tilnærming der fasene ikke er strengt definert . Hver syklus kombinerer analyse , design og programmering, noe som resulterer i et nytt sett med funksjoner som kan gjennomgås med virksomheten ansatte . Denne periodisk gjennomgang sikrer at arbeidet tilfredsstiller ansattes behov uten å gå utenfor sporet .
Testing
Testing sikrer at programmet utfører alle funksjonene bestemmes i analysefasen og at programmet fungerer riktig . I store prosjekter , kan dette innebære formelle testplaner , kjører gjennom en rekke testtilfeller .
Distribusjon
Når programvare er bygget og testet , har det å bli utgitt til de som vil bruke den. Dette kan være så enkelt som å laste den opp til en webserver eller installere den på arbeidsstasjoner . For større prosjekter , kan det innebære migrere eldre data , installere ny maskinvare eller kontrahering hosting-tjenester.
Vedlikehold
Når programvaren blir sluppet , begynner det vanskelige arbeidet . Forretningsmessige krav alltid endre og programvaren må endres for å imøtekomme disse behovene . Som hardware plattformer endres, databaser oppgraderes og nye prosjekter grensesnitt med dagens systemer , vokser programmet og endringer for å møte disse behovene .
Abandonment
På et tidspunkt hver programvare prosjektet avsluttes . Nye teknologier oppstå gjør at programmer foreldet eller krav endres så drastisk at en omskriving er nødvendig. Når dette skjer , starter prosessen på nytt med en ny programvareutvikling livssyklus .