Den kvadratiske formelen er en vanlig måte å finne hvor en kvadratisk graf berører "x " aksen. Selv en enkel ligning , er den kvadratiske formelen lang og plugging tallene inn i en kalkulator kan være kjedelig . Det er også mulighet for mangler parenteser eller forlegger negative tegn . En effektiv måte å bekjempe disse problemene er ved å skrive en rask ligning for å beregne tallene. Instruksjoner
en
opprette et nytt program . På kalkulatoren , trykker du på " PRGM " etterfulgt av venstre piltast. En meny vises med ett alternativ , lesing "Opprett ny ". Trykk "ENTER" og en ny skjerm vises , leser "PROGRAM " etterfulgt av "name = ". Skriv inn ønsket tittel for programmet og trykk "Enter".
2
Type ut programmet . Tar hensyn til hva som blir skrevet, fordi noen feilplasserte symboler vil føre til unøyaktige beregninger. Skjermen vil vise "PROGRAM : " etterfulgt av den gitte tittelen. Under dette vil være en kolon etterfulgt av en blinkende markør . Skriv inn følgende , trykke "ENTER " på slutten av hver linje . Hver " ENTER " vil bringe markøren til en ny linje , startet av et kolon . Se " Tips " for å finne plasseringen av de kommandoene som ikke finnes på tastaturet.
Spør A, B , C
( ( -B + √ ( ( B ) ^ 2 - ( 4AC ) ) ) /( 2A ) ) ' D
( ( -B - √ ( ( B ) ^ 2 - ( 4AC ) ) ) /( 2A ) ) ' E
< p > Disp " nuller"
Disp D
Disp E
3
Kjør programmet for å teste den. Trykk "PRGM " og bruke opp og ned piltastene for å markere det nye programmet og trykke "Enter". En skjerm vises med " prgm " etterfulgt av den gitte tittelen. Trykk "ENTER " igjen og " A = ? " vil vises , etterfulgt av markøren. For denne testen , type " 1" og trykk " Enter". "B = ? " vises - skriv " 0 " og " ENTER ". Til slutt , "C = ? " vil vises skriv " -1 " og trykk "Enter". Kalkulatoren vil vise "nuller " på venstre side av skjermen , etterfulgt av " 1 ", " -1 ", og " Ferdig" på høyre side. Dette betyr at ligningen "x ^ 2 - 1" berører x - aksen ved x = 1 og x = -1
.