Visual Basic ( VB ) er en av de første av de " visuelle " språk, og er fortsatt en av de mest populære. De grunnleggende delene av VB er programmet skjermer og objektene som opptar skjermene . Utvikle et VB program består av å beskrive de grunnleggende delene --- skjermene og objektene . Eksempler på VB programmer inkluderer skjemaer å fylle ut og kontroller for å kjøre maskiner . Starte et Visual Basic Program
Visual Basic utvikling system refererer til programmer som "prosjekter" og skjermer i de ferdige programmene som " former. " Når du begynner å utvikle et nytt program du først navnet prosjektet og deretter velge og navngi skjemaene , som blir skjermer i de ferdige programmene . På hvert skjema , velger programmerer og navngir en samling av objekter. Et objekt kan være et vindu der data kan vises når programmet kjører , en etikett som aldri endres ( som tittelen på skjermen) eller en knapp , bryter eller listen over valg som brukeren av det ferdige programmet kan samhandle. Det finnes dusinvis av forskjellige objekter --- en for hver av de tingene sannsynlig til å vises på skjermen på en fungerende dataprogram.
Skrive en Visual Basic Program
assosiert med hvert objekt , og med hver form, er to skjermer. En av disse skjermene inneholder egenskaper som forbindes med objektet og det andre inneholder prosedyrer forbundet med gjenstanden. Egenskapene inkluderer størrelsen av objektet, plasseringen av gjenstanden på formen , og andre attributter . For eksempel , hvis objektet er en liste over valg eiendommene vil inneholde antall valgmuligheter og navn og beskrivelser av valgene. En interessant egenskap av alle objekter er " synlighet " eiendom . Denne egenskapen kan slås av og på ved handlingene til andre objekter , som lar gjenstander til å forsvinne eller vises avhengig av omstendighetene.
Ved hjelp av en Visual Basic Program
< p> Visual Basic er et tidlig eksempel på "event - orientert programmering " --- programmene er styrt av hendelser initiert av brukeren av programmet . Så , inneholder den andre skjermen er knyttet til hvert objekt prosedyrene knyttet til objektet --- dette består av linjer med kode i Basic programmeringsspråk som forteller hva som skjer når objektet blir brukt . For eksempel, hvis gjenstanden er en liste , vil prosedyren fortelle hva de skal gjøre når hver valget er gjort . Disse prosessene kan føre til andre objekter skal vises eller forsvinne eller skjema for å endre . De handlinger og atferd av objektene er bundet sammen av prosedyrene satt i gang av hvert objekt .