Visual Basic kan brukes til å lage enkle animasjoner ved hjelp av noen av de innebygde grafikk og tidtaker komponenter. Denne opplæringen vil gi en guide til å lage en enkel animasjon der en ball vil sprette mot kantene av formen . Instruksjoner
en
Lag et nytt prosjekt ved å klikke på "File ", "New Project ".
2
Lag en oval komponent i form ved å dra oval fra verktøykassen inn i skjemaet. Dra hjørnene på en slik måte at det ser rimelig rundskriv .
3
Lag en tidtaker komponent i form ved å dra det fra verktøykassen . Denne komponenten vil ikke være synlig under kjøring , men vil gi en tjeneste som " ticks " hver bestemt tid . Disse flått kan være forbundet med en funksjon for å utføre vanlige oppgaver, som å oppdatere en ramme av animasjon.
4
Erklærer og initialisere to hastigheter variabler ved å høyreklikke på skjemaet og velge Vis kode . Erklære disse variablene i form klasse , men utenfor noen funksjoner du kanskje allerede har det . Lim inn følgende kode for å gjøre dette : en
Public speed_x = 5Public speed_y = 5
Verdiene av hastigheten i hver retning kan settes til noe du liker og kombinert på ulike måter for å oppnå forskjellige starter vinkler og hastigheter . Positive hastigheter langs X-aksen vil resultere i bevegelse mot høyre i formen mens negative hastigheter langs X-aksen vil resultere i bevegelse mot venstre side av skjemaet. Positive hastigheter langs Y - aksen vil resultere i bevegelse mot bunnen og negative hastigheter mot toppen .
5
Gå tilbake til skjemaet designer og dobbeltklikk på skjemaet for å opprette en form belastning hendelsen. Koden i denne funksjonen vil bli utført når programmet er først opprettet , så det er et bra sted å utføre initialisering for den sprettende ball animasjon. Skriv inn følgende kode :
Timer1.Interval = 100Timer1.Start ( )
p Dette forutsetter at du har forlatt din timer med standard navn Timer1 . Ellers bruker navnet du har gitt det . Intervallparameteren er antall millisekunder som passerer mellom hver ramme. Ett hundre millisekunder er faktisk standardverdien , men du kan endre det etter dine behov.
6
Gå tilbake til skjemaet designer ved å klikke på " Form Designer " tab og dobbeltklikk på timeren objekt å lage en " tick " hendelse . Skriv inn følgende kode i det : en p Hvis OvalShape1.Left ( ) < 0 Then speed_x = speed_x * - 1Hvis OvalShape1.Right ( ) > Me.Width Da speed_x = speed_x * - 1Hvis OvalShape1.Top ( ) < 0 Then speed_y = speed_y * - 1Hvis OvalShape1.Bottom ( ) > Me.Height Da speed_y = speed_y * -1
OvalShape1.Location = Ny System.Drawing.Point ( OvalShape1.Left ( ) + speed_x , OvalShape1.Top ( ) + speed_y )