Visual Basic er et kraftig programmeringsspråk for utforming av et bredt spekter av applikasjoner . Det er en populær plattformen på grunn av sin relative brukervennlighet i forhold til mer sofistikerte språk. Den er godt integrert med Windows og er et effektivt læremiddel for å utvikle programmering dyktighet . Lage spill er en underholdende måte å bruke språket . Spill lære deg å samhandle med brukerne på en engasjerende måte mens utfordrende programmereren å være kreativ .
Design "en søken og flukt " algoritme for spillet ditt. Dette er en standard teknikk, og kan anvendes på mange spill ideer . Spillet inneholder en sentral karakter eller objekt som må unngå deg, eller vice- versa . Hvis objektet er en "fiende ", det kan være farlig og koste deg spillet ditt liv hvis det blir for nært. Hvis du i stedet er objektet et mål, kan du prøve å fange tegnet mens det går unna. Uansett , er det samme type programmering brukes slik at spillet kan fortelle hvor langt du er borte fra objektet , og deretter tvinge objektets beveger seg mot eller fra deg . En idé for dette spillet teknikk er å skape en guidet missil som objekt, mens spilleren er en pilot prøver å ut - fly den.
Oversett konvensjonelle penn - og - papir spill inn i Visual Basic-miljøet . Men i stedet for å stole på en annen spiller for aktiviteten , program spillet som den andre spilleren. For eksempel vil en tic - tac -toe spillet bruker Visual Basic til å bygge " bord ". Kontroller er opprettet for å legge inn en "X " eller " O" til en firkant . Spillets spiller må ha noen programmert intelligens til å spille alle scenariene og finne den beste plassen for innreise sin . Du kan også legge til tilpasninger, for eksempel muligheten til å skape større styrer som strekker seg utover tre -by - 3 rutenett .
Bygg en matematikk spill som utfordrer spiller med sine matematiske ferdigheter . Dette er en god måte å utnytte de matematiske funksjonene i Visual Basic samtidig som spillerne lære grunnleggende teknikker. En idé er å lage et spill som manipulerer numeriske fraksjoner . Spør spillerne til å legge til eller trekke fra brøker med ulike nevnere . Deretter, når spilleren trykker på en knapp , viser spillet dem hvordan det ble gjort ved å vise de mellomliggende trinnene. Et slikt spill vil utfordre programmererens matematiske ferdigheter også. To numeriske fraksjoner må konverteres til fellesnevnere i algoritmen . Da numerators legges sammen . Hvis mulig er den brøkdel redusert til en form som ikke lenger er delbar (dvs. 6/8 er redusert til 3/4 ) . Hvert av disse trinnene vises etter at spilleren sender sine svar. Legg til en teller ned timer for å gjøre spillet mer engasjerende . Gi spilleren flere poeng hvis de løse problemet raskere.