FFmpeg er et gratis, open- source program utviklet for å konvertere video-og lydfiler mellom ulike filformater, for eksempel WMV -format som er innfødt forstått av Windows Media Player og ulike versjoner av MPEG-format . Men FFmpeg er et kommandolinje program som kan kreve kompetanse til å bruke, så Visual Basic er intuitivt verktøy for GUI design kan brukes til å lage FFmpeg litt mindre komplisert . Instruksjoner
en
Lag nytt prosjekt ved å klikke på "File ", "New Project ".
2
Design vinduet. Gjør dette ved å dra en tekstboks komponent fra listen Komponenter på skjemaet og går til sin eiendom vinduet nederst til høyre på skjermen , og endre navnet eiendommen til " ffmpegLocationBox . " I tillegg drar en etikett fra listen Komponenter og slippe det over tekstboksen . Gå til sin eiendom listen og endre teksten eiendommen til " FFmpeg Beliggenhet. "
Slutt plasserer en knapp ved siden av denne tekstboksen og etiketten og bruke listen Egenskaper for å endre teksten eiendommen til " Finn FFmpeg . " Disse vil representere plasseringen av FFmpeg kjørbare filen , og klikke på knappen vil la brukeren søke etter det på hennes harddisk.
Følg samme fremgangsmåte for å lage en etikett , tekstboksen og "Søk" knappen for " Source File . " Dette vil representere stedet for kilden filmen som skal kodes med FFmpeg . Endre etiketten tekst egenskap til " Source File , " tekstboksen navn egenskapen til " sourceBox " og knappen tekst egenskap til " Finn Source File . "
Gjør dette enda en gang etter en destinasjon fil , og skaper en etiketten , tekstboksen og "Søk" knappen . Navngi tekstboksen " destinationBox . " Endre etiketten tekst eiendom for å lese "Destination File" og knappen tekst eiendom for å lese " Select Destination File".
Legg enda en tekstboks og etiketten. Endre teksten på etiketten til " Argumenter ". Dette vil være et sted for avanserte brukere av FFmpeg å legge spesielle kommandolinje innstillinger for finjustering måten FFmpeg fungerer. Navn denne tekstboksen " argumentsBox . "
Slutt legger en siste knappen og endre teksten eiendommen til "Run FFmpeg . " Dette vil være den siste knappen brukeren klikker etter at hun har funnet den FFmpeg kjørbar , ligger kilden filmfil og gitt en destinasjon fil for FFmpeg å lage. Det vil være den som faktisk begynner konverteringsprosessen.
P Det var mye å gjøre i dette trinnet , så la oss se . Vinduet du oppretter for din søknad bør ha fire tekstbokser og deres forklarende etiketter, en hver for " FFmpeg Location ", " Source File", " Destination File" og " argumenter ". I tillegg bør det være en knapp for " Finn FFmpeg ", " Finn Source " og " Finn Destination ". Til slutt bør du ha en knapp for " Run FFmpeg . "
3
Legg en OpenFileDialog og SaveFileDialog komponenter fra komponenten bar ved å dra dem inn i vinduet ditt . Det spiller ingen rolle hvor du plasserer dem , ettersom de vil være usynlig for brukeren før du kaller på dem , men de vil gjøre det lettere for deg å gi brukeren en fil nettleser og File Save dialogboksen ved hjelp av knapper.
4
Dobbeltklikk på " Finn FFmpeg "-knappen fra skjemaet. Dette vil ta deg til kildekoden fanen og automatisk opprette en hendelse funksjonen til knappen . Denne funksjonen vil ha et navn som " button1_click . " Sett denne koden inn i funksjonen : OpenFileDialog1.ShowDialog ( ) ffmpegLocationBox.Text = OpenFileDialog1.FileName ( )
Denne koden ber brukeren om å finne FFmpeg fil på harddisken , og deretter lagrer denne filen navnet og banen . på FFmpeg tekstboksen
5
Dobbeltklikk på " Finn Source "-knappen fra skjemaet og legg inn denne koden : OpenFileDialog1.ShowDialog ( ) sourceBox.Text = OpenFileDialog1.FileName ( )
< p> dette ber brukeren om å finne sin kilde film og sparer som filnavn og bane i Kilde tekstboksen
6
Dobbeltklikk på " Finn Destination" -knappen og sett inn denne koden : . SaveFileDialog1.ShowDialog ( ) destinationBox.Text = SaveFileDialog1.FileName ( )
p Dette er litt annerledes . I stedet for å spørre brukeren for en eksisterende fil , vil den spørre ham for en plassering og et navn å bruke for å lagre den nye filen opprettet av FFmpeg . Det sparer da at filnavn og bane til Destination tekstboksen .
7
Dobbeltklikk på " Run FFmpeg "-knappen og sett denne siste bit av koden ( se referanser for detaljer om syntaksen til cmd.exe kommando ) : Dim ffmpegLocation Som StringDim iNFILE Som StringDim utfil Som StringDim argumenter As String
iNFILE = sourceBox.TextoutFile = destinationBox.TextffmpegLocation = ffmpegLocationBox.Textarguments = argumentsBox.Text
Dim CommandLine Som StringcommandLine = " cmd.exe /k" "" " " & ffmpegLocation & " " " -i " "" & iNFILE & " " "" & argumenter & " " "" & utfil & " " "" ""
< p > Ring Shell ( kommandolinja )
p Dette er ikke så komplisert som det ser ut. Det går skritt for skritt , tar plasseringen av FFmpeg søknaden , kilden og målet filer for filmen og eventuelle argumenter ønsket og passerer dem sammen til Windows -programmet " cmd.exe ", som er bare et annet navn for Windows ledetekst .
Dette får ledeteksten for å åpne og automatisk kjøre FFmpeg med alternativene valgt av brukeren .